<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Farstad Shipping: - Klart løftebrudd

- Nok en gang får vi demonstrert den totale mangelen på, og forståelse for behovet av, stabile rammevilkår for vår næring, sier Farstad Shipping, som i verste fall kan få en skatteregning på over én milliard.

Publisert 11. sep. 2007
Oppdatert 13. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 483 ord

På en presskonferanse på fredag ettermiddag opplyste regjeringen at de i statsbudsjettet vil legge fram forslag til en framtidig skatteordning for rederiene med virkning fra 1. januar 2007. Regjeringen vil foreslå at rederiene i fremtiden får skattefritak på linje med det som er vanlig i EU-landene. Isolert sett ville dette ha vært positivt for Farstad Shipping, skriver selskapet i en melding. På en presskonferanse på fredag ettermiddag opplyste regjeringen at de i statsbudsjettet vil legge fram forslag til en framtidig skatteordning for rederiene med virkning fra 1. januar 2007. Regjeringen vil foreslå at rederiene i fremtiden får skattefritak på linje med det som er vanlig i EU-landene. Isolert sett ville dette ha vært positivt for Farstad Shipping, skriver selskapet i en melding. For å kunne delta i denne nye ordningen, foreslår imidlertid Regjeringen at rederiene må innbetale en skatt basert på en inntekt som ikke har vært skattepliktig i den gjeldende rederiskatteordningen. Da Farstad Shipping valgte å gå inn i denne ordningen i 1997, var det med et sterkt ønske om å kunne videreutvikle selskapet innenfor et norsk konkurransedyktig skattesystem. Intensjonen vår den gang var å forbli en langsiktig aktør innenfor et stabilt norsk skattesystem.Siden 1997 har selskapet innenfor ordningen gjennomført investeringer for rundt 5,7 milliarder kroner. Man har hatt en netto økning i flåten på ni skip til 32 skip. I tillegg har man nå et investeringsprogram på 10 skip. Dette representerer rundt 4,3 milliarder kroner i nye investeringer. En vesentlig del av investeringene på til sammen rundt 10 milliarder kroner er tonnasje bygget i Norge og med norsk utstyr. Investeringene er delvis finansiert av den skatten som regjeringen nå vil innkreve.Farstad Shipping har i tråd med gjeldende regler behandlet denne skatten som ubeskattet egenkapital. Intensjonen har vært å forbli i ordningen. Skatten ville derfor aldri ha kommet til betaling med mindre rederiet brøt regelverket for ordningen."At regjeringen nå går til det skritt å kreve innbetalt denne skatten, oppfattes som et klart løftebrudd. Det er en betydelig straff for et selskap som lojalt har utviklet seg som et bærekraftig rederi med utgangspunkt i et sterkt maritimt kluster på Nordvestlandet og innenfor de rammebetingelser som norske myndigheter har gitt næringen. Nok en gang får vi demonstrert den totale mangelen på, og forståelse for behovet av, stabile rammevilkår for vår næring. Det er med beklagelse vi nå konstaterer at beslutningen i 1997 om å gå inn i den eksisterende skatteordningen, var feil", heter det."Hva regjeringen mener med `innbetaling av de opparbeidede skatteforpliktelsene` er ikke endelig klarlagt. Signaler som vi fikk utover gårsdagen om hvordan denne skatten er tenkt beregnet, viser seg å kunne gi selskapet en økt skatteforpliktelse på inntil én milliard kroner, i verste fall mer. Dette tilsvarer ca 25 kroner per aksje og vil medføre at vår egenkapitalandel umiddelbart reduseres fra ca 44 prosent til ca 33 prosent, skriver Farstad.En slik innkreving vil redusere selskapets fremtidige investeringer i størrelsesorden fem milliarder kroner.