<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

TVNorge jukset med seer-SMS

TVNorge skrev selv mange av «seermeldingene» til egne debattprogram. Medieviter Gunn Enli mener dette er vanlig.

    Publisert 20. sep. 2007 kl. 09.23
    Oppdatert 13. des. 2013 klokken 23.28
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 241 ord

    Enli har skrevet doktorgradsavhandling i medievitenskap om publikums deltakelse på TV. Deler av feltarbeidet gjorde Gunn Enli i programmet «19.30», som gikk på TVNorge i 2004. Der fant hun at redaksjonen ofte laget meldinger selv, for å balansere innholdet fra seernes SMS-er. Hvis det for eksempel kom mange meldinger som uttrykte skepsis til innvandring, så kunne redaksjonen sende ut meldinger som «ja til et fargerikt fellesskap», skriver Dagsavisen. Enli har skrevet doktorgradsavhandling i medievitenskap om publikums deltakelse på TV. Deler av feltarbeidet gjorde Gunn Enli i programmet «19.30», som gikk på TVNorge i 2004. Der fant hun at redaksjonen ofte laget meldinger selv, for å balansere innholdet fra seernes SMS-er. Hvis det for eksempel kom mange meldinger som uttrykte skepsis til innvandring, så kunne redaksjonen sende ut meldinger som «ja til et fargerikt fellesskap», skriver Dagsavisen. - Da jeg spurte om hvorfor de laget egne meldinger, var svaret at de trengte noen i bakhånd i tilfelle teknikken sviktet underveis i sendingen, sier Enli, som likevel observerte at de la ut egne meldinger selv når teknikken fungerte.- Da brukte de argumentet om balanse mellom ulike synspunkter, sier hun. Hun tror denne praksisen er vanlige hos mange redaksjoner, men at få vil innrømme det.Dette bekreftes også av tidligere «19.30»-programleder Svein Tore Bergestuen.- Alle gjør det, sier Bergestuen.Han peker på at VG-TV nylig ble avslørt for å ha latt som ett av deres egne videospørsmål til partilederdebatten på VG-nett egentlig var fra publikum. (©NTB)