- Den tekniske utviklingen har løpt fra oss, vi må inn med nye tiltak, sier fungerende underdirektør Henning Røine i Toll- og avgiftsdirektoratet til Aftenposten.Også selskapet Travel Retail Norway, som driver taxfreeutsalg på de største flyplassene i Norge, innser at det er nødvendig med nye regler.Spesielt er det taxfreesalg ved ankomst som skaper problemer. Røine sier at et av tiltakene som vurderes, er å registrere kunder ved kjøp, slik at samme person ikke kan handle mer enn den ene lovlige kvoten.Dagens taxfreeordning er basert på at reisende skal vise fram billettstamme som bevis på at vedkommende har kommet med et fly fra utlandet. Problemet er at papirbillett i praksis er nærmest avskaffet, og erstattet med en rekke nye reisebevis, som e-postbekreftelse av billett, ombordstigningskort, kvittering fra automatinnsjekking, billettbekreftelse på mobiltelefon, og bekreftelse av seteplassering ved utgangen.Siden den gamle papirbilletten i realiteten er borte, er det mulig for en reisende å bruke hvert av disse dokumentene og handle flere ganger. De ivrigste kan finne på å ta utskrift i flere eksemplarer av e-postbekreftelse av billett, og så vandre fra kasse til kasse og kjøpe en kvote for hver gang. (©NTB)