Skattebetalerforeningen skriver i dag om hvordan du kan du leie ut kontor i egen bolig til AS-et uten å gå på en skattesmell.Først må det tas standpunkt til om kontoret er et hjemmekontor eller om det skal regnes som et hovedkontor eller avdelingskontor for aksjeselskapet.HjemmekontorRegnes det som hjemmekontor, kan du skattefritt motta en kontorgodtgjørelse som settes til faktiske utgifter tilknyttet hjemmekontoret. Alternativt kan den skattefrie kontorgodtgjørelsen settes til et sjablongmessig beløp på 1.500 kroner per år.Selskapet får i dette tilfellet fradrag for utbetalt beløp som en lønnskostnad.Hoved- /avdelingskontor Dette vil ofte være det gunstigste da husleien vil være fradragsberettiget som en driftskostnad for selskapet og vil være skattefri for deg dersom huset fortsatt kan fritakslignes.Transaksjoner mellom aksjonær og aksjeselskap er et området som ofte sjekkes av skatteetaten, det er derfor viktig at du bruker litt tid på utforming av leieavtalen. Blant annet bør det:- Det foreligger en skriftlig leieavtale- Arbeidsgiveren har en eksklusiv disposisjonsrett til lokalene- Omfanget av arbeid som utføres for arbeidsgiver i lokalene står i forhold til leiekostnadene- Lokalene kan nås uten å gå gjennom rom som benyttes av arbeidstakeren til boligformål- Lokalene har sanitæranlegg som kan nås uten å gå gjennom rom som benyttes av arbeidstakeren til boligformål- Lokalene er laget spesielt for arbeidsgivers formål og kan ikke lett ominnredes til boligformål mv.- Arbeidsgiver eier inventar og driftsmidler av betydning i lokalene som f.eks. faks, datamaskin, eller bruker lokalene som lager i noe omfang- Lokalene faktisk brukes av andre som er ansatt hos arbeidsgiveren- Lokalene brukes til å motta arbeidsgivers kunder eller utlevere varer- Lokalene er markert utad f.eks. ved skilt, oppføring i telefonkatalog eller oppføring på arbeidsgivers brevark- Lokalene er i bruk i vanlig arbeidstid og ikke bare ved overtidsarbeid- Arbeidsgiveren ikke har annet kontor i området.- Er det hensiktsmessig?Skattebetalerforeningen mener det siste moment er det viktigste: - Denne momentlisten er hentet fra skattemyndighetenes Lignings-ABC, men ifølge rettpraksis vil jeg likevel si at det avgjørende vil være om det for bedriften er mest hensiktsmessig å disponere et kontor i huset ditt, skriver Tonje Johnsrud hos Skattebetalerforeningen.Les hele artikkelen her.