- Vi er svært skuffet over slik misvisende markedsføring. Når fårikålsesongen står for døren, tror nesten alle at dette dreier seg om ferskt norsk lammekjøtt. Men i realiteten snakker vi her om frosset kjøtt importert fra New Zealand, sier informasjonskonsulent Knut Ivar Munthe Olsen i Opplysningskontoret for kjøtt til Nationen.Markedsføringen er til dels villedende, eller har i beste fall store mangler, mener Munthe Olsen.Mange her i landet går nå og gleder seg til årets første fårikålmiddag, men når reklamen sier «årets lam» tenker alle på ferskt norsk lammekjøtt. Om dette er bevisst fra Rema 1000 skal jeg ikke si sikkert, men slik markedsføring er i beste fall ullen, sier han.Munthe Olsen mener forbrukerne blir lurt.Også Coop har annonsert fårikålkjøtt av lam uten å si at kjøttet er importert, men Opplysningskontoret for kjøtt mener dette tilfellet er mindre alvorlig enn det som gjelder for Rema 1000.Innkjøpsdirektør Martin Klafstad i Rema 1000 innrømmer at det har skjedd en glipp.- Det er klart vi skulle ha ført opp hvor lammekjøttet kommer fra. Det har skjedd en feil, men det er først og fremst oss dette går ut over og ikke kundene. for med dette får vi ikke ut at lammekjøttet er fra New Zealand, og kjøttet derfra pleier å holde en fantastisk kvalitet, sier Klafstad. (©NTB)