<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gir Medietilsynet kanalstryk

Forbrukerrådet liker dårlig at Medietilsynet i en utredning slår fast at det blir for dyrt å la forbrukerne velge enkeltkanaler i kabel-TV-nettet.

Publisert 23. jan. 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 169 ord
lead
Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

Rådgiver Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet mener det er vesentlige mangler ved Medietilsynets utredning og at den ikke holder mål som beslutningsgrunnlag.Utredningen er utarbeidet på oppdrag fra Kultur- og kirkedepartementet og konkluderer med at tilsynet ikke anbefaler å innføre reguleringer for å oppnå enkeltkanalvalg i kringkastings- og kabelnettet.- Tilsynets utredning har et svært kortsiktig perspektiv, og skaper manglende forutsigbarhet for forbrukerne og aktørene i TV-markedet. Tilsynet varsler også at det kan bli aktuelt å gripe inn med regulering på et senere tidspunkt, uten å utdype hva som kan utløse en slik regulering, sier Graasvold til forbrukerportalen.no.Medietilsynet tar i utredningen utgangspunkt i at valget står mellom «kun enkeltkanaler» eller «kun kanalpakker». Forbrukerrådet mener en slikt enten-eller-tilnærming er lite hensiktsmessig. Tilsynet peker også på at kostnadene ved en omlegging er så store at det ikke er hensiktsmessig, men begrunner ikke dette videre.- Vi har gjennom egne undersøkelser dokumentert at forbrukerne ønsker tilgang til både pakker og enkeltkanaler, og at de er villige til å betale for denne friheten, sier Graasvold. (©NTB)