<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rybak-effekten

Grand Prix drar opp salget av norsk musikk.

Publisert 23. apr. 2009
Oppdatert 23. apr. 2009
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 189 ord
lead
Alexander Rybak - Foto: Scanpix
Alexander Rybak - Foto: Scanpix

Salget av nasjonal musikk var vel seks ganger høyere i mars i år enn i samme måned i fjor. Det skyldes i stor grad færre returer av usolgte juleplater, men også godt salg av Grand Prix-musikk.Det ble solgt norsk musikk for 14,1 millioner kroner i mars. I samme måned i fjor ble det solgt norske album for 2,1 millioner kroner. Det gir en økning på hele 660 prosent, viser salgsstatistikken for mars som IFPI Norge presenterer.Mye retur- Årsaken er at det i mars i fjor var ekstremt mange returer av usolgt julemusikk. I fjor kom de i mars, og i år har det sikkert ikke vært samme antall returer i mars som i mars 2008, forklarer direktør Marte Thorsby i IFPI til NTB og slår delvis i hjel en skikkelig gladsak for Musikk-Norge.Thorsby sier i tillegg at påsken har hatt stor innvirkning på salget. I fjor var den i mars måned, mens den i år havnet i april.- Men jeg vet jo at det har vært solgt veldig mye fra Grand Prix i år, i tillegg til noen andre store utgivelser, eksempelvis både BigBang og Röyksopp, sier Thorsby. (©NTB)