<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

De mest lojale kundene

- Dette kommer nok som en overraskelse på mange, sier administrerende direktør i Euro Business School.

Publisert 17. mai 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 214 ord
lead
Foto: Marine Harvest
Foto: Marine Harvest

Motsatt av hva mange tror, er det dagligvarekundene mellom 18 og 29 år som utviser sterkest lojalitet til sin kjedebutikk, viser en fersk undersøkelse utført av Infact for Euro Business School, ifølge en pressemelding.- Dette kommer nok som en overraskelse på mange, sier administrerende direktør Per Kjetil Parr i Euro Business School.- Det er en utbredt oppfatning at det er de eldre man kan regne som de mest tradisjonsbundne og lojale kundene, fortsetter han.På spørsmål om en ser etter tilsvarende matbutikkjeder borte som hjemme når en handler mat i Norge, svarer hele 57 prosent av de mellom 18 og 29 år «ja». Også de mellom 30 og 39 år utviser forholdsvis stor lojalitet. Blant respondentene som er over 40 år, synker andelen som svarer «ja» på spørsmålet, til nærmere 35 prosent.- Undersøkelsen er en vekker i forhold til hvordan man bør jobbe med service og salg. Mange i den eldre garde mener nok at serviceinnstillingen blant personalet i butikken ikke er slik den engang var, kommenterer Parr.Det er på Vestlandet kundelojaliteten ser ut til å være lavest. Der er det kun 30,1 prosent som oppgir at de ser etter tilsvarende matbutikkjede borte som hjemme når de handler i Norge. Nord-Norge har høyest lojalitet, med 45,1 prosents andel som ser etter butikkjeden de kjenner best.