<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ti enkle, men gode råd mot kortsvindel

Nordmenns kort ble svindlet for 200 millioner kroner i fjor. Slik unngår du å bli et offer.

Publisert 18. mai 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 339 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Beregninger Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) har gjort viser at kortsvindelen var på rundt 200 millioner kroner i 2008. Året før var tallet 141 millioner kroner. Av nordmenns totale kortbruk på 609 milliarder kroner utgjør dette 0,3 promille.- Vi følger dette nøye og er bekymret over utviklingen, sier senior kommunikasjonsrådgiver Stine Neverdal i FNH, selv om svindelen ikke utgjør mer enn 0,3 promille av nordmenns totale kortbruk i fjor.Hun ber folk om å være ekstra påpasselige hvis de skal utenlands i sommer.- Svindlere kan ha montert kopieringsutstyr på minibanker og terminaler, advarer Neverdal ifølge fnh.no.- Da dekker banken tapetFNH minner videre om at montert anti-kopieringsutstyr gjør norske minibanker mindre utsatt for svindel. Samtidig er det rapportert om en del tilfeller av skimming, altså kopiering av kortopplysninger, på ubetjente bensinstasjoner det siste året.- Hvis du ikke har gjort noe uaktsomt, dekker banken tapet. Men folk bør huske på å behandle kortet sitt som et verdipapir, sier Neverdal.Sikrere kortAlle nye betalingskort kommer nå med chip (elektronisk brikke), noe FNH-rådgiveren håper skal redusere svindelen.- Kort med chip er vanskeligere å kopiere og deretter misbruke enn de tradisjonelle kortene, sier Neverdal.Ti gode rådFNH oppgir til slutt ti gode råd for sikker kortbruk. Flere av de kan virke banale, men de er ikke mindre viktige av den grunn.1. Kortet må oppbevares slik at kort og/eller PIN-kode ikke blir gjort tilgjengelig for andre.2. Lær deg PIN-koden utenat, og oppgi den aldri til noen - heller ikke til banken eller politiet.3. Skjerm PIN-koden ved bruk, og ikke la noen titte over skulderen din.4. Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er utfylt riktig.5. Hvis kortet blir borte, meld umiddelbart fra på 800 30 250 (fra Norge) eller +47 22 21 40 55 (fra utlandet).6. Hold utkikk etter noe unormalt ved terminalen eller minibanken, og avslå håndsrekning fra "gode hjelpere".7. Les gjennom og følg med på kontoutskriften.8. Ikke legg igjen kortnummeret på ukjente nettsteder.9. Betalingskort og mobiltelefon bør holdes adskilt slik at de ikke blir borte samtidig.10. Lagre telefonnummeret til Bankenes meldingstjeneste på din mobiltelefon (+47 22 21 40 55).Kilde: FNH