<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bedre rettigheter for flere pasienter

Fra 1. september skal pasientombudene bidra til å løse problemer som pasienter, brukere og pårørende måtte ha også i møte med den kommunale helsetjenesten.

Publisert 31. aug. 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 180 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Ordningen med pasientombud har vært lovbestemt siden 1. januar 2001. Ombudene har til nå gitt råd veiledning og informasjon til pasienter og pårørende som har vært i kontakt med sykehusene.Nå blir ordningen utvidet til også å gjelde kommunale helse- og sosialtjenester.- Utvidelsen gjør det lettere for brukere og pårørende å fremme sine interesser overfor helsesektoren, uansett om det gjelder kommunale tjenester eller sykehus, sier helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap).Det er 18 pasientombud i Norge. I fjor fikk ombudene totalt 10.978 henvendelser, ifølge Helse- og omsorgsdepartementet.Pasient- og brukerombudet har kontor i landets fylker og gir råd, veiledning og informasjon om rettigheter til pasienter, brukere og pårørende. Ombudet hjelper til med å finne rett instans for å oppklare eller klage på vedtak eller behandling. Den enkelte står fritt til å følge rådene man får av ombudet.- Vi har god erfaring fra de åtte årene ordningen har eksistert og er nå glade for å kunne utvide tilbudet til flere grupper. Det er viktig at de som kommer i kontakt med helsesektoren har en uavhengig instans som pasient- og brukerombudet, sier Hanssen.