<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dobling for Opera Software

Programvareselskapet Opera har opplevd en dobling av antall nedlastinger av sin nettleser etter at brukerne har fått et valg.

Publisert 19. mars 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 112 ord
lead
Opera konsernsjef, Lars Boilesen - Foto: Finansavisen
Opera konsernsjef, Lars Boilesen - Foto: Finansavisen

Opera inngikk i fjor et forlik med Microsoft i en strid om bruk av nettlesere som følger med Windows på nye datamaskiner. Forliket innebærer at Microsoft må tilby nettlesere fra blant andre Opera, og ikke bare sin egen nettleser Internet Explorer.Etter at Microsofts valgskjerm ble introdusert tidlig i mars opplever Opera nå at antallet nedlastinger av deres nettleser skyter i været. Over halvparten av nedlastningene i Europa av Operas nyeste nettleser 10.5 har skjedd direkte fra valgskjermen. Totalt har nedlastingshyppigheten i Europa blitt mer enn doblet, skriver Computerworld.Ivrigst til å velge Opera er polakkene. Der har bruken av Opera økt med 328 prosent. Her i landet er økningen på 57 prosent. (©NTB)