<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bjørn Kjos i kortkrig

Bjørn Kjos' Bank Norwegian har havnet i kortkrig med sin tidligere samarbeidspartner og utsteder av kort, Terra.

Publisert 14. apr. 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 755 ord
lead
Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med bankkortet til internettbanken Bank Norwegian AS - Foto: Knut Falch / SCANPIX
Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med bankkortet til internettbanken Bank Norwegian AS - Foto: Knut Falch / SCANPIX

Terra har driftet Norwegian-kortene på vegne av Bank Norwegian fra lansering i november 2007 frem til nå. Ifølge Michael Myran i Bank Norwegian ble samarbeidet avsluttet da man ikke kom til enighet om vederlag for videre drift, eller vederlag for overtakelse av porteføljen.Nå er det skapt forvirring blant kundene. Den gamle utstederen, Terra, har nå sendt ut et nytt kort, kalt TwoCards, til alle sine 40.000 kunder som erstatning for det forrige kortet. Dette er ikke et kort fra Bank Norwegian. Bank Norwegian sender på sin side ut et nytt rødt kort.- Hva synes du dere om oppførselen til Terra?- Juridisk teknisk sett har de anledning til å gjøre det slik, men en del formuleringer skaper forvirring, sier Myran til HegnarOnline.- Terra sier blant annet at "dette vil erstatte Norwegian-kortet"; teknisk sett riktig, men uten at det samtidig fremgår hva kunden dermed mister av fordeler (CashPoints). Fordelene videreføres i det nye Norwegian-kortet. TwoCards har ingenting med Norwegian eller Bank Norwegian å gjøre, fastslår han.- De sier også at "kortet vil slutte å fungere 30.04.10 og at det er viktig at kunden tar i bruk det nye kortet". Teknisk sett er det riktig at det gamle kortet slutter å fungere 30.04.10, men; Bank Norwegian vil ha sitt kort ut i markedet lenge før dette, så kunden trenger ikke å ta i bruk kortet fra Terra i det hele tatt. Vi vil også informere kundene om hvordan de praktisk avslutter sitt kundeforhold til Terra, sier Bank Norwegian-toppen. Han opplyser at mange av kundene allerede har bestilt det nye Norwegian-kortet og at man starter utsending i dag, onsdag.- Terra har også en formulering om "oppdatering av kundeprofil". Dette minner veldig om løsningen Norwegian og Bank Norwegian har valgt for å koble kundens Norwegian-profil mot Norwegian-kortet. Igjen, det Terra sier er teknisk sett riktig, men vi ser at måten de sier det på kan skape forvirring i forhold til vårt produkt, sier Myran.Ifølge Myran har de fleste kundene valgt å følge Bank Norwegian og deres kort videre.Det nye Norwegian-kortet er rødt. Det er kun dette kortet som gir deg opptjening av CashPoints. Du tjener opp CashPoints på alle varekjøp, og det er ingen øvre begrensning på opptjeningen. Du får i tillegg inntil 20 prosent opptjening på flyreiser hos Norwegian."Så snart du har mottatt ditt nye Norwegian-kort kan du avslutte ditt kundeforhold til Terra. Vi vil gi deg informasjon om hvordan dette praktisk gjøres i løpet av de nærmeste dagene", skriver Bank Norwegian i en e-post til sine kunder. De håper kundene blir fornøyd med et nye, ekte kortet.Med TwoCards får du bonus når du handler hos en av Terras samarbeidspartnere. I tillegg kan du opptjene bonus når du kjøper i en spesiell bransje. Det er fem bransjekategorier å velge mellom, blant annet fire prosent bonus på alle flyreiser.Terra forstår forvirringen Informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Terra forstår forvirringen, men understreker at dette er bankens kortkunder.- Vi har stor forståelse for et dette kan virke forvirrende for kundene i Terra Kortbank. Dette skjer fordi to parter har kommunisert med de samme kortinnehaverne. Etter vår oppfatning har Bank Norwegian kommunisert med kundene som om dette er deres kortkunder. Faktum er at Bank Norwegian ikke har vært kortutsteder. Etter at Bank Norwegian sa opp sin avtale med oss har vi kun overholdt våre forpliktelser overfor kundene ved å utstede et nytt kort uten Bank Norwegian-logo. Ettersom dette er et bedre produkt med flere fordeler enn det de hadde tidligere tror vi kundene bare vil bli fornøyd. Et moment i den forbindelse er at du med TwoCards - og kun dette - kan oppnå bonus BÅDE fra TwoCards og hos de flyselskapene du kan registrere ditt kort - som for eksempel My Reward hos Norwegian. I tillegg kan du oppnå bonus på innenlandsreiser + at bonus kan brukes til hva du måtte ønske og ikke bare flyreiser, sier Ulven til HegnarOnline.- Hvem som nå forsøker å skape forvirring kan nok i høyeste grad diskuteres. Terra Kortbank har som alle andre med egne kunder svært god anledning til å kommunisere med våre egne kunder om nye kundefordeler i et nytt og forbedret produkt, sier Ulven.Ulven mener det ikke er så rart at det finnes enkelte likhetstrekk mellom Terras og Bank Norwegians løsninger, så lenge Terra faktisk leverer komplett bankløsning til Bank Norwegian.Informasjonsdirektøren reagerer også på at Bank Norwegian vil sende ut en oppskrift på hvordan de kan avslutte kundeforholdet hos Terra.- Det er ikke vanlig å oppleve at en markedsaktør sender veiledning for hvordan de kan avslutte et eksisterende kundeforhold hos en konkurrent, fastslår han.