<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reitan: Som om noen skrudde av en bryter

Veksten fra de siste årene i dagligvarebransjen er halvert i år. Bransjen er bekymret.

Publisert 27. aug. 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 144 ord
lead
Ole Robert Reitan - Foto: Scanpix
Ole Robert Reitan - Foto: Scanpix

De siste årene har de store norske dagligvarekjedene hatt en vekst på mellom 8 og 6 prosent. Så langt i år er totalmarkedet økt med 3,3 prosent.- Rett over nyttår var det nesten som om noen skrudde av en bryter, sier Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan til Dagens Næringsliv.- Det er dramatiske endringer i markedet. Vi er veldig spent på hvordan andre halvår blir, sier konsernsjef Sverre Leiro i NorgesGruppen.Administrerende direktør Arne H. Reiler i analysefirmaet Nielsen sier at årsakene til den reduserte veksten er at nordmenn er blitt mer prisbevisste, og at det har ført til mindre salg i kiosker og bensinstasjoner og mer i lavprisbutikker.Dernest øker salget av kjedenes egne merkevarer, noe som bidrar ytterligere til å dra ned omsetningen i kroner. Dessuten er det tegn til at vi rett og slett kjøper mindre.- I sum demper dette veksten, fastslår Reiler. (©NTB)