<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Kan bli økonomisk katastrofe for svært mange

Acta "sviktet i sin rådgivning" ifølge Finansklagenemnda, men nekter å betale kunden. - Vi kan ikke klandres for ikke å ha forutsett finanskrisen, sier informasjonsdirektør Rune Wangsmo.

Publisert 5. jan. 2011
Oppdatert 5. jan. 2011
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 186 ord
lead
Informasjonssjef Rune Wangsmo, Acta. Foto: Finansavisen.
Informasjonssjef Rune Wangsmo, Acta. Foto: Finansavisen.

Finansklagenemnda mente Acta hadde "sviktet i sin rådgivning", og ga en Acta-kunde rett til å få tilbake alle sine penger etter en mislykket investering i eiendomsproduktet Global Eiendom Utbetaling 2007 (GEU).Selv om nemndas uttalelser ikke er juridisk bindende, er det vanlig praksis å rette seg etter dem - også i Acta. Toppsjef Geir Inge Solberg bekreftet dette i denne konkrete saken, men nå har Acta snudd, skriver Finansavisen.- Vi kan ikke klandres for ikke å ha forutsett omfanget av finanskrisen da investeringen ble gjort i 2007. Klagerne hadde da tilstrekkelig inntekt og formue til å betjene det lånet som ble tatt opp og som ble benyttet til investeringen, sier Actas informasjonsdirektør Rune Wangsmo.- Selv etter at den ene klageren i 2009 ble pensjonist, var gjeldsgraden lav, legger han til, og påpeker overfor avisen at verken långiver eller Acta Kapitalforvaltning hadde en frarådningsplikt knyttet til låneopptaket.Acta-kundens advokat, Roy Nordli i Norproff, er oppgitt over både Acta og systemet.- Økonomisk vil dette kunne være en katastrofe for svært mange eldre mennesker i Norge som nå mister sin mulighet for å få prøvet sin sak, sier han til Finansavisen.