<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slik finner Stensrud vinneraksjene

Skagens Kristoffer Stensrud forteller hvor i aksjemarkedet det er "mange godbiter" og "oppsiktsvekkende lavt vurderte aksjer" å finne. Han peker også på hvor du bør lete etter gode idéer.

Publisert 14. feb. 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Porteføljeforvalter, Skagen Kon-Tiki, Kristoffer Stensrud. Foto: Iván Kverme Finansavisen
Porteføljeforvalter, Skagen Kon-Tiki, Kristoffer Stensrud. Foto: Iván Kverme Finansavisen

I Skagen Fondenes årsrapport for 2010 letter gründer og Kon Tiki-forvalter Kristoffer Stensrud litt på lokket i forhold til hvor idéene kommer fra når de kjøper selskaper rundt om i alle verdenshjørner.- Svaret er svært mangfoldig, og i hovedtrekk går det ut på å ha et åpent sinn, skriver han.- Er tallene på PC-en riktige?Ifølge Stensrud holder det ikke bare å se på de tørre tallfakta. I tillegg må en grundigere analyse av selskapet foretas, der første kriterium er å undersøke om tallene som kommer frem på PC-en er riktige.Det andre kriteriet er å spørre seg hva som skal til for at aksjemarkedet priser tilsynelatende undervurderte selskaper på linje med tilsvarende selskaper.- Det må foreligge muligheter for omvurdering av aksjen innen en gitt tidsperiode. Dette er ofte betinget av selskaps- eller eierstruktur, skriver Stensrud, og viser til at mange børsnoterte selskaper - spesielt i vekstmarkedene - er konglomerater.- Mange godbiter i konglomeraterDet vil si at de består av en rekke enkeltselskaper innen forskjellige bransjer. Et norsk konglomerat er Orkla, som nå imidlertid er i ferd med å selge seg ned/ut i/av virksomhetsområder.- Mange analytikere og fondsforvaltere med smale mandater finner slike konglomerater vanskelige å vurdere. Vi er generalister med brede mandater og kan finne mange godbiter i konglomeratenes mange irrganger ved å spørre oss hvilke endringer som kan finne sted innen konsernet.- Mange selskaper er familiedominerte. Det gjør at eier- eller generasjonsskifte ofte er en naturlig verdiutløsende faktor, fortsetter Skagen-gründeren.- Oppsiktsvekkende lavt vurdertStensrud kan fortelle at det "rett under globale forvalteres radarskjermer" alltid ligger noen selskaper som kan være særs interessante.- Disse er ofte oppsiktsvekkende lavt vurderte, skriver han.Stensrud trekker frem et godt og nyere eksempel fra sin egen Kon-Tiki-portefølje: det malaysiske plantasjeselskapet Kulim.- I tillegg til sin primærvirksomhet var selskapet også investert i andre virksomheter, hvor vi mente det var store merverdier. Etter at vi gikk inn i selskapet kom et bud på en av de større investeringene, og investorenes holdning til aksjen endret seg radikalt. Aksjekursen fikk et skikkelig løft, skriver han.- Media ett av de beste stedene å leteDen erfarne forvalteren trekker videre frem media som "ett av de beste stedene å lete etter gode ideer", og da innen publikasjoner normalt ikke er regnet som fagpresse i de aktuelle selskapene.- I Economist kan vi til tider finne mye interessant informasjon, forteller Stensrud, og viser til artikler om unike selskaper innen spesielle markedsområder, "som kaster lys på selskaper vi normalt ville ignorert i en vurdering basert på rene nøkkeltall".Av slike unike selskaper trekker Skagen-gründeren frem kleskjeden H&M, eller sørafrikanske Shoprite og Naspers, som er i porteføljene i dag.- Vi så østover under Asia-krisenAvslutningsvis peker Stensrud på at Skagen har tjent mye penger på å være fokusert på forhold andre har neglisjert.- Under Asia-krisen så vi mot øst, mens andre investorer så vestover og hadde en spesiell forkjærlighet til Silicon Valley, skriver han, før han runder av med at den beste rettesnoren ligger i investeringsfilosofien "Undervurdert, Underanalysert og Upopulær".