Nettbanken har for de fleste overtatt for den gamle bankkontakten over disk. Det har gjort det nødvendig å tegne det norske bankfilialkartet på nytt. Til sammen bruker nå 3,1 millioner nordmenn nettbanken. Antallet har holdt seg stabilt de siste tre årene, men det er stadig flere eldre som setter seg ved tastaturet for å få utført sine banktjenester.- Nesten halvparten av de over 66 år bruker nettbanken som sin dagligbank, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ann Håkonsen i Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).- Bedre opplæringDet er de eldste bankkundene som mest vegrer seg for å bruke nettbanken. I 2008 var det bare hver fjerde kunde i aldersgruppen over 66 år som benyttet seg av tilbudet. Tall fra årets utgave av dagligbankundersøkelsen viser at 47 prosent i denne gruppen bruker nettbank.- En del av forklaringen på denne økningen er at også nettbankbrukerne blir eldre. Dessuten har bankene rundt om i landet gjort en god jobb med å lære opp sine eldre kunder i hvordan de skal ta i bruk nettbanken, sier Håkonsen.Ingen kontakt7 prosent av nettbankkundene oppgir at de aldri kontakter banken utenom nettbanken. I takt med utbyggingen av bredbånd og utbredelsen av internett har dette antallet steget jevnt de siste åra, men de fleste kundene har likevel av og til kontakt med banken via telefon eller filial.- Undersøkelsen viser imidlertid at folk er oftere innom nettbanken sin enn tidligere, sier Håkonsen.Nesten 75 prosent av nettbankbrukerne er innom nettbanken hver uke eller oftere. Betaling av regninger, saldoinformasjon og inngåelse av avtale om e-faktura eller avtalegiro er av de banktjenestene som folk utfører oftest.Dagligbankundersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup på oppdrag av FNO. Den viser også et økende antall fornøyde nettbankkunder. I fjor var 87 prosent av kundene fornøyd med nettbanktjenesten, en andel som i år er steget til 92 prosent