<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Private investorer klager ikke

Private investorer klager ikke og bruker heller ikke de klagemulighetene som finnes, selv om de taper flere hundre tusen kroner. Dette kan du klage på og her kan du klage.

Publisert 17. juni 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1131 ord
lead
Foto: AP
Foto: AP

De siste ukene har HegnarOnline rapportert om flere private investorer som har tapt små formuer. Det er snakk om hele årslønner før skatt for vanlige folk. Men de klager ikke.De har i all hovedsak vært kunder i små, norske meglerhus med konsesjon fra Finanstilsynet for å drive investeringsrådgivning.Av de 30 private investorene vi har vært i kontakt med de siste par ukene er det kun 1 som har klaget til meglerhuset og Fondsmeglerforbunds Etiske Råd. Det resulterte for øvrig i avslag.Men hvorfor klager de ikke når de har tapt flere hundre tusen kroner?Basert på tilbakemeldinger fra de private investorene HegnarOnline har snakket med er det flere som ikke er klar over at de kan klage.Flere tror heller ikke at en klage vil føre frem, vet ikke hvordan eller hvor og tror det koster penger.- Man kommer vel ingen vei med å klage inn dette? Det vil vel i så fall bli en bra kostnad om man ikke vinner frem? spør en privat investor som har tapt nær 600.000 kroner.- Jeg har antatt at det var helt formålsløst da meglerhusene pleier å sikre seg både foran og bak, sier en annen, som har tapt 180.000 kroner.Noen har ikke kommet seg av sjokket over tapet ennå mens andre føler seg dum og skylder på seg selv.- Jeg føler meg dum og skammer meg over at de har klart å tape så mye penger, sier en som har tapt en veldig god årslønn.De forsøker å glemme det, komme seg videre og vil helst ikke snakke om det. De frykter at de må stå frem med det.Selv om de kanskje kunne hatt en god sak tenker de at spist er spist og tapt et tapt.En har forsøkt å klage tidligere, uten at det første frem. Et par var faktisk heller ikke klar over hvor ille det var før HegnarOnline så gjennom papirene og handlene, og gjorde dem oppmerksom på tallene.Et par andre har imidlertid kommet så langt at de har kontaktet Finanstilsynet om hvilke rettigheter de har og hvordan de skal gå frem når de klager.Hva kan du klage på? Basert på Finanstilsynets siste rapporter fra stedlige tilsyn er det noen punkter som peker seg ut som mer riktig å klage på enn andre.Å klage på at man har tapt penger, at man stolte på megleren eller at man ikke hadde drømt at det kunne gå så galt, fører ikke frem. Det må klages på forhold som er, eller kan være, i strid med Verdipapirhandelsloven, og da er paragraf 10-11 en god knagg å "henge" seg på.Noe av det aller viktigste er at megleren ikke skal sett sine egne interesser foran kundens. Et tegn på at det ikke er etterkommet kan være hypping trading, høye kurtasjeinntekter og liten eller negativ avkastning for kunden.Andre forhold man kan klage på og argumentere med, hvis man er blitt utsatt for det, er;

    Megleren har ringt ofte med svake argumenter for å handle.Megleren har ringt ofte med svake argumenter for å handle.Megleren har unnlatt å ringe når det har skjedd endringer i markedet som skulle tilsi en handling.Megleren har unnlatt å ringe når det har skjedd endringer i markedet som skulle tilsi en handling.Megleren bruker ulike og motstridende argumenter for å handle.Megleren bruker ulike og motstridende argumenter for å handle.Megleren har gitt råd om hyppig og belånt trading.Megleren har gitt råd om hyppig og belånt trading.Megler er blitt oppfattet som en forvalter av kunden portefølje.Megler er blitt oppfattet som en forvalter av kunden portefølje.Megler har overtalt kunden til å handle selv om kunden har uttrykt engstelse.Megler har overtalt kunden til å handle selv om kunden har uttrykt engstelse.Megler har gitt råd og behandlet kunden som om han var profesjonell.Megler har gitt råd og behandlet kunden som om han var profesjonell.Kunden har følt seg presset til å handle av en agressiv megler.Kunden har følt seg presset til å handle av en agressiv megler.
Les mer om hva Finanstilsynet ser etterHer klager du
  • Klage til foretaketKlage til foretaket
  • Klage til Etisk RådKlage til Etisk Råd
  • Gå til søksmålGå til søksmål
Klage til foretaket medlemmene assosierte medlemmeneEtisk Råd dekker et fåtall medlemmene assosierte medlemmene hvordan du kan klage til Etisk RådSøksmål

Lurer man på om man har noe å klage på så må man gjøre. Og det er ene og alene kunden som må ta initiativ til å klage.Ved et eventuelt stedlig tilsyn er også kundeklager noe Finanstilsynet er opptatt av. Mange klager kan i seg selv være et tegn. Er det mange som har klaget kan det også være mulig for Finanstilsynet å kanskje se et mønster.Klager vil også gi Finanstilsynet anledning til å drive mer målrettet kontroll. De kan gå inn i handlene til den konkrete kunden, høre på telefonsamtaler og lese korrespondansen. Uten klager må det tas stikkprøver og da blir det vanskeligere for tilsynet å treffe blink.Og har det ikke kommet noen klager til foretaket kan det bli tatt som et tegn på at kundene er fornøyde og at det ikke er noe å klage på.Som privat investor har man få klage muligheter. Det er i hovedsak tre muligheter for å klage, og eventuelt få erstatning for tapet. Man kan i tillegg kontakte Finanstilsynet, men der har de egentlig ikke noen som behandler klager. Men får tilsynet mange klager på et meglerhus kan det resultere i stedlig tilsyn og kontroll om foretaket driver i henhold til loven og konsesjonen.Det skal mye til å nå frem med en klage hos foretaket. I den grad det finnes slike tilfeller vil de trolig også være konfidensielle. Man kan vinne frem hvis man kan bevise at en medarbeider/megler har gått utover sine fullmakter, eller det er hevet over tvil at megleren har lurt kunden.I de tilfellene HegnarOnline har sett på de siste ukene er det i all hovedsak snakk om små meglerhus som bare har konsesjon på å drive rådgivning. Det er i all hovedsak også snakk om små meglerhus som ikke en gang er medlem i Norges Fondsmeglerforbund.Dette er og de i fondsmeglerforbundetDu kan klage til Etisk Råd i Norges Fondsmeglerforbund. Det er imidlertid svært få av de små meglerhusene som er medlem her og forbundets Etiske Råd behandler bare klager som angår medlemmene.Dette er og de i fondsmeglerforbundetLes mer om og hva klagen skal innehold.Velger man å saksøke foretaket/meglerhuset vil det være en klar fordel om Finanstilsynet har hatt stedlig tilsyn og for eksempel konkludert med at foretaket har drevet ulovlig.Hvis Finanstilsynet i tillegg inndrar konsesjonen vil det kunne styrke en eventuell sak ytterligere.Slike søksmål er imidlertid tidkrevende og kostbare, og det er ingen garanti for å vinne frem. Men som oftest må det et søksmål til for å ha håp om å få erstatning.Har man imidlertid blitt påført tap i millionklassen, og man er sikker på at man er blitt lurt, kan det kanskje være lettere å ta steget. Men det er krevende.