De siste ukene har HegnarOnline rapportert om flere private investorer som har tapt små formuer. Det er snakk om hele årslønner før skatt for vanlige folk. Men de klager ikke.De har i all hovedsak vært kunder i små, norske meglerhus med konsesjon fra Finanstilsynet for å drive investeringsrådgivning.Av de 30 private investorene vi har vært i kontakt med de siste par ukene er det kun 1 som har klaget til meglerhuset og Fondsmeglerforbunds Etiske Råd. Det resulterte for øvrig i avslag.Men hvorfor klager de ikke når de har tapt flere hundre tusen kroner?Basert på tilbakemeldinger fra de private investorene HegnarOnline har snakket med er det flere som ikke er klar over at de kan klage.Flere tror heller ikke at en klage vil føre frem, vet ikke hvordan eller hvor og tror det koster penger.- Man kommer vel ingen vei med å klage inn dette? Det vil vel i så fall bli en bra kostnad om man ikke vinner frem? spør en privat investor som har tapt nær 600.000 kroner.- Jeg har antatt at det var helt formålsløst da meglerhusene pleier å sikre seg både foran og bak, sier en annen, som har tapt 180.000 kroner.Noen har ikke kommet seg av sjokket over tapet ennå mens andre føler seg dum og skylder på seg selv.- Jeg føler meg dum og skammer meg over at de har klart å tape så mye penger, sier en som har tapt en veldig god årslønn.De forsøker å glemme det, komme seg videre og vil helst ikke snakke om det. De frykter at de må stå frem med det.Selv om de kanskje kunne hatt en god sak tenker de at spist er spist og tapt et tapt.En har forsøkt å klage tidligere, uten at det første frem. Et par var faktisk heller ikke klar over hvor ille det var før HegnarOnline så gjennom papirene og handlene, og gjorde dem oppmerksom på tallene.Et par andre har imidlertid kommet så langt at de har kontaktet Finanstilsynet om hvilke rettigheter de har og hvordan de skal gå frem når de klager.Hva kan du klage på? Basert på Finanstilsynets siste rapporter fra stedlige tilsyn er det noen punkter som peker seg ut som mer riktig å klage på enn andre.Å klage på at man har tapt penger, at man stolte på megleren eller at man ikke hadde drømt at det kunne gå så galt, fører ikke frem. Det må klages på forhold som er, eller kan være, i strid med Verdipapirhandelsloven, og da er paragraf 10-11 en god knagg å "henge" seg på.Noe av det aller viktigste er at megleren ikke skal sett sine egne interesser foran kundens. Et tegn på at det ikke er etterkommet kan være hypping trading, høye kurtasjeinntekter og liten eller negativ avkastning for kunden.Andre forhold man kan klage på og argumentere med, hvis man er blitt utsatt for det, er;