- Jeg har opplevd det samme som den småspareren dere omtalte for et par uker siden. Jeg har tapt 570.000 kroner siden nyttår som følge av Audun Teigens aksjeråd. Jeg opplevde Teigen som veldig serviceinnstilt når ting gikk oppover, men når kursene gikk nedover glimtet han med sitt fravær, sier han til HegnarOnline.Han innrømmer at han ikke er blitt tvunget til å være med på moroa, og at det således er rimelig selvforskyldt. Han er likevel kritisk til meglerhuset, blant annet for manglende oppfølging etter at det begynte å gå galt.- Hva tapte du pengene på?- Jeg tapte det meste på Sevan og noe på RCL, som måtte selges for å beholde Sevan.- Hvordan klarte du å tape så mye på så kort tid?- Jeg var litt vel mye belånt, og det var jo min egen skyld som ikke sa ifra, men sett i ettertid, med den kursutviklingen som har vært i Sevan, så hadde ikke det noe å si. Jeg ser nå at han burde anbefalt meg å ta tapet før alt gikk skeis.- Men det skal jo sies at man ikke har blitt tvunget til å være med på moroa, så det hele er jo rimelig selvforskyldt. Men Teigen er veldig flink til å skape tillit, og ved nyttår så var jeg 100.000 kroner i pluss så da var jo alt fint, legger han til.- Du kunne jo tatt gevinst eller bare hoppet av på et tidspunkt.- Det som irriterer meg er at jeg flere ganger, mens Sevan gikk ned, ringte og spurte om vi ikke burde selge. Men hver gang fikk jeg beskjed om at den snart skulle opp igjen. Og dum som jeg var så godtok jeg det. Jeg spurte til og med Teigen om det ikke var fare for ny emisjon. Da ble han nesten hissig og sa at det ikke var mulig med den kontantbeholdningen selskapet hadde.- Hvordan er forholdet mellom deg og meglerhuset nå som pengene er tapt?- Det virker som om disse meglerne tror de behandler lekepenger. Nå som jeg ikke har mer enn 20.000 kroner igjen på konto så har jeg ikke hørt et pip. Det er noe det bør settes fokus på.Like før artikkelen ble publisert sier kunden at megleren, som har tatt over for Teigen, ringte og beklaget seg.- Da har de i hvert fall tatt kontakt, sier han.- Det finnes gode og dårlige håndverkere, men du kan vel ikke legge skylden på megleren?-Nei, for så vidt ikke. Men hadde en person i en annen yrkesgruppe utført et så elendig håndverk, så hadde det fått konsekvenser for vedkommende, sier han.- Men som du ser så blir det ikke mye skatt å betale neste år, legger han til.- Fylte du ut en avtale før du begynte å handle hos Aktiv Securities? - Ja, og den er forholdsvis grei, men jeg har ikke fylt ut maksbeløp for handel. Har krysset av for høy risikovilje, og det fikk jeg jo.- Litt av problemet, slik jeg ser det er, kurtasjesystemet de bruker. Det burde jo ikke være sånn at de tjener penger på kjøp og salg der klienten taper, avslutter han.Har du opplevd noe tilsvarende? Tips oss gjerneHegnarOnline stilte meglersjef Audun Teigen, Aktiv Securities, noen spørsmål.Kunden din sier at han har tapt 570.000 kroner på dine aksjeråd siden nyttår. Etter å ha snakket med ham har vi noen spørsmål, som vi håper du kan svare på:- Da Sevan begynte å falle sier han at han ringte og spurte om han ikke burde selge, men hevder at han hver gang fikk beskjed om at aksjen snart skulle opp igjen. Vurderte du aldri å anbefale kunden å selge og ta tapet?- Hender det at du gir kunder anbefaling om å ta et tap og hva skal til for at du gjør det?- Han sier at han blant annet spurte om det ikke var emisjonsfare i Sevan Marine, men at du avfeide det. Er det riktig at du ikke så den faren?- Han sier at han ikke fylte ut for maksbeløp for handler. Var ikke det nødvendig?Teigen ønsker ikke å svare på spørsmålene, men har sendt oss følgende epost:Som sagt tidligere kommer jeg ikke til å gå i detalj rundt enkeltstående kundeforhold. Men skal du skrive en artikkel om vår anbefaling på Sevan så siter meg på følgende:Sevan Marine er et OBX selskapet, altså et av Oslo børs´s 25 største og mest omsatte aksjer. Vi hadde, i likhet med flere andre meglerhus, en kjøpsanbefaling på aksjen, men tok bort dekningen på selskapet like etter påske da det viste seg at IPOén ble mislykket og Sevan ikke fikk de likvidene de trengte. Etter dette sendte vi ut beskjed om at situasjonen nå var så usikker at vi ikke lengre ønsket å gi noen anbefaling på aksjen, men ville avvente for å se hvordan ledelsen ville håndtere situasjonen. Dessverre tok det alt for lang tid før selskapet kom på banen, og i mellomtiden raste aksjen. Omtrent 60 av våre kunder valgte å kjøpe Sevan på vår anbefaling, og disse har dessverre i likhet med alle de andre 10 000 aksjonærene i Sevan tapt store deler av investeringen sin da aksjen er ned over 90% på få uker. Dette er tragisk og selvfølgelig svært beklagelig.Jeg kommer ikke til å kommentere mer rundt vår kjøpsanbefaling av Sevan, avslutter Teigen.(svaret er gjengitt ordrett og uredigert - uthevelser av red.).Les også: Tapte 712.000 kroner på 131 dager