Da Skagen-forvalter Kristoffer Stensrud for litt siden holdt presentasjon for 500 personer den store analysedagen i Stockholm, lurte alle på hvordan han oppnår sine resultater.Spørsmålsrunden ble ledet av Dagens Industris tidligere børsskribent Björn Wilke.- La oss si at alle som er her i dag interesserer seg for Skagen Kon-Tiki og setter inn et antall milliarder og du må finne nye selskaper. Hvordan gjør du det? spurte han ifølge Skagen Fondenes seneste markedsrapport.- Idéhatten - en gammel hørtørker - Vi tar på idéhatten vår, den ser ut som en gammel hårtørker, fleipet Stensrud, før han ble mer alvorlig.- Første skritt er å se på de investeringer vi allerede har og om det er noen poster blant disse som vi syns det ville være fornuftig å øke vår andel i.- Vurderinger er alltid et nøkkelspørsmål. Uansett hvor bra investeringsidéen er i utgangspunktet. Er den for dyr var det ingen god idé. Å se på grove nøkkeltall kan gi en viss veiledning, fortsatte den rutinerte forvalteren.The Economist Men ifølge Skagen-gründeren går det også bra å få idéer fra steder som ikke nødvendigvis er dedikerte selskapsanalyser, som tidsskriftet The Economist.- Her kan jeg finne konseptidéer, sa Stensrud.Skagen Kon-Tiki er ned 3,25 prosent hittil i år og opp 10,36 prosent det siste året. Referanseindeksen (MSCI EM) er ned 5,04 prosent i år og opp 5,83 prosent det siste året.