Den nye ordningen skal gi prisinformasjon på en tydeligere og mer forståelig måte.- Det er viktig at forbrukerne gis god prisinformasjon. Det kan være store prisforskjeller mellom ulike drosjeselskaper, og de nye prisoppslagene vil gjøre det lettere for forbrukerne å velge billigste alternativ, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.Prisen blir beregnet av summen av startpris, medgått tid og kjørt distanse.I tillegg til prisene for enkeltelementene skal det også oppgis pris for en typetur.En tur på 8 kilometer som tar 13 minutter er brukt som eksempel. Den såkalte jamførprisen viser hva drosjeselskapet tar for en tur med denne lengden og varigheten. Ved å sammenligne jamførprisen hos ulike selskaper, kan kunder danne seg et bilde av prisnivået.Prisopplysningene skal være godt synlig i hver enkelt drosje. I tillegg vil de være tilgjengelig på taxiholdeplasser, og de fleste selskaper vil også ha informasjon på sine nettsider.I utkastet foreslås det at selskapene skal ha plikt til å legge ut takstene på nettsiden slik at kunder som bestiller drosje via nettet skal ha mulighet til å velge det billigste alternativet.Ordningen har kommet i stand som resultat av et samarbeid mellom Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Norges Taxiforbund og Konkurransetilsynet. (©NTB)