<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sjo: Noen supplyredere har skjønt det

- Vanskelig å finne bedre verdiskapning enn dette, sier Odins investeringsdirektør.

    Publisert 9. okt. 2013 kl. 15.27
    Oppdatert 17. des. 2013 klokken 03.01
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 514 ord
    Jarle Sjo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix.

    Odins investeringsdirektør Jarle Sjo og hans medforvalter Lars Mohagen i Odin Maritim klarte 8,8 prosent avkastning i september.Det var marginalt svakere enn referanseindeksen MSCI World Gross Marine, som for øvrig består av bare fem aksjer - hvorav Maersk utgjør 48 prosent vekt.- Dette er langt fra ideelt, men vi sliter med å finne en relevant referanseindeks. Enda verre er det at de fem selskapene er mer eller mindre rene containerrederier, skriver han.Så langt i år er fondet opp over 29 prosent, som likevel er over ni prosentpoeng bak referansen.Tørrlast-rallyForvalterne kan glede seg over bonanza i tørrlast, et segment som utgjør ca. 15 prosent av porteføljen.Dryships og Golden Ocean har ledet an, med oppganger på hhv. 141 til 124 prosent hittil i 2013- Særlig økt malmfrakt til Kina løftet markedet for capesize. Etterhvert har også ratene for panamax-skip steget, godt hjulpet av økt korneksport fra USA, skriver Sjo og Mohagen.Men forvalterne blir ikke overrasket om ratene kommer ned i det korte bildet, særlig med tanke på at importen til Kina nok har vært ekstraordinær høy i forkant av den kinesiske ferieuken "Golden Week".- Den kraftige oppgangen illustrerer likevel at det er mye bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel enn det markedet så langt har oppfattet, konkluderer Odin-duoen.- Noen redere har skjønt detSupplyrederiene bidro med kraftig kursoppgang i september.- Rederiene sliter med lav prising i forhold til verdiene av skipene i flåten. Aksjene handles til mer enn 50 prosent rabatt i forhold til verdijustert egenkapital. Da bør selskapene gjøre noe, skriver Sjo og Mohagen.De oppgir to alternativer: Salg av skip for å redusere rabatten - noe Solstad Offshore og DOF har gjort den siste tiden, og tilbakekjøp av egne aksjer.- Det er vanskelig å finne mer verdiskaping enn å kjøpe egne aksjer til 60 prosent rabatt i forhold til verdijustert egenkapital. Dette har Solstad Offshore skjønt, og startet et program for tilbakekjøp av egne aksjer, skriver forvalterne.De minner derimot om at ordreboken fortsatt er stor.- Derfor er det viktig at aktørene nå er disiplinerte, og ikke bestiller nybygg. Odin oppfordrer alle supplyredere til å gjøre som Solstad; kjøp egne aksjer i stedet for å kontrahere! heter det.- Psykologien har endret segDuoen lar seg videre oppmuntre av at markedet for frakt av kjemikalier har bedret seg. Ratene er opp 10 prosent siden august, samtidig som bunkersprisene har falt.Fondet har 8,8 prosent av midlene i Stolt-Nielsen og 4,6 prosent i Odfjell.- Det betyr bedre inntjening for kjemikalierederiene. Ifølge markedseksperter har psykologien endret seg og stadig flere kunder spør nå rederiene om lengre kontrakter.- Det er normalt med et sterkt marked for kjemikaliefrakt i oktober/november, men i år har oppgangen startet tidligere. Det ser vi på som tegn på stram balanse i markedet og god utnyttelse av flåten, skriver Sjo og Mohagen.De legger til at ordrebøkene fortsatt er små.- Med vekst i global industriproduksjon skal etterspørselsveksten overstige tilbudsveksten i flere år fremover, skriver Odin-duoen.De fem største investeringene i Odin Maritim var per 30/9 Stolt-Nielsen (8,85 prosent), D/S Norden (6,02 prosent), Frontline 2012 (5,42 prosent), Wilh. Wilhelmsen Holding B (5,20 prosent) og Ganger Rolf (4,90 prosent).Følg HegnarOnline på Facebook her!