Norwegian inngår forlik med kunder
Norwegian har inngått forlik i tre saker i Sverige (Korrigert).

Norwegian Air Shuttle har gått på tap i tingretten i Sverige, skriver Expressen.Avisen skriver at flyselskapet må betale to personer erstatninger for forsinkelser pluss saksomkostninger.Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier til Hegnar.no at det ikke er korrekt det Expressen skriver."Norwegian har inngått forlik i tre saker i Sverige, fordi vi ikke ønsker å belaste det svenske rettsvesenet med slike saker når man har et offisielt klageorgan i Allmänna reklamationsnämnden, som er utpekt av EU-kommisjonen til å håndtere slike saker. I Norge gjøres dette av Transportklagenemnden. Det er altså ikke avsagt noen dom, men inngått forlik før saken har havnet i retten", skriver Sandaker-Nielsen i en e-post til Hegnar.no.Ifølge Expressen betaler Norwegian om lag 8.000 kroner til en kunde som opplevde en firetimers forsinkelse fra Stochholm til Bangkok.Den andre tilfellet gjelder et tre timer forsinket fly fra Malaga til Stockholm. I dette tilfellet betaler Norwegian totalt 6.170 svenske kroner.- Betyr forlikene at andre passasjerer på de samme flightene også vil få utbetalt erstatning eller må hver enkelt passasjer fremme krav? Vil de i så fall få utbetalt samme erstatningsbeløp som kundene som det er inngått forlik med får?- Forlikene danner ikke presedens. Passasjerer må ta direkte kontakt med oss for individuell behandling, sier Sandaker-Nielsen.Norwegian-aksjen faller 2,1 prosent til 213,20 kroner.