NLFs administrerende direktør Geir A. Mo viser til at Tyskland i forrige måned innførte nasjonal minstelønn i transportbransjen og at Frankrike nå gjør det samme.Behovet er stort også i Norge for å trappe opp kampen mot sosial dumping, særlig med underbetalt arbeidskraft fra Øst-Europa, mener Mo.– Vi ser imidlertid at det hentes sjåfører fra både Sør-Amerika og Asia, så problemet vil fortsette å bre om seg dersom ikke noe gjøres, sier Mo til Nationen.Mo viser til at det allerede er innført minstelønn innen bransjer som bygg, fiskeindustri og landbruk. Det er ingen grunn til at man ikke skal gjøre det samme i transportbransjen, mener NLF-direktøren.– Norge bør definitivt følge etter. For oss handler dette om anstendighet og like konkurransevilkår. Det er mange stygge eksempler på uanstendige arbeidsbetingelser og leveforhold blant sjåførene fra Øst-Europa som jobber i Norge. Vi kan ikke ha det sånn, sier Mo.Også Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener minstelønn bør innføres også i norsk transportbransje.