DNB fikk i mars krass kritikk fra Finanstilsynet , som mente et av bankens største aksjefond, folkefondet DNB Norge, er et «skapindeksfond».Vurderingen var at forvaltningen over lang tid har avveket betydelig fra det som investorene er forespeilet.- Forvaltningen har ligget tett opp mot referanseindeksen, mens fondet er tilbudt og priset som et aktivt forvaltet fond, skrev tilsynet.DNB reagerte med å endre på forvalterteamet, øke risikotakingen og å kutte honorarene i fondet.Men å betale tilbake honorarer ser banken ingen grunn til.Blir han en ny «Røeggen»?Den beskjeden har Tom Loe også fått. I april sa han opp alle kundeavtaler med DNB, og ba i en klage om å få tilbakebetalt 120.000 kroner i honorarer, skriver DN.Svaret var negativt.Loe er i tett kontakt med Forbrukerrådet, som nå diskuterer videre strategi mot DNB i denne saken.Fagdirektør Jorge B. Jensen opplyser at gruppesøksmål og en pilotsak i retten er tiltak som vurderes.- Men vi kan også gå utenom retten og bruke Finansklagenemnda, sier Jensen til avisen.En forbannet Loe selv vil ifølge DN helst bringe saken for domstolen.Eksperter enig med tilsynetMed seg inn i en evt. rettssak har Forbrukerrådet med seg en analyse fra professor Petter Bjerksund og førsteamanuensis Trond Døskeland ved NHH. Denne bekrefter og forsterker ifølge avisen Finanstilsynets konklusjoner om at DNB Norge har vært et «skapindeksfond».Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB har ikke sett rapporten, og vil heller ikke kommentere avslaget Loe fikk.- Vi vil ta dialogen direkte med kunden. Han er velkommen til å ta kontakt med oss, sier han til DN.