<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Professor mener kundene taper på prisportal

En ny portal, finansiert av staten og bestilt av Forbrukerrådet, skal gjøre det lettere å sammenligne dagligvarepriser. Kundene blir taperne, frykter økonomiprofessor.

    Publisert 26. okt. 2015 kl. 06.03
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 188 ord

    Målet er at nettopp kundene lettere skal kunne sammenligne prisene hos de ulike butikkene og på den måten tvinge fram reduserte priser. Portalen skal være klar om et drøyt år, skriver Bergens Tidende.– Problemet er at matvarekjedene vil ha tilgang til den samme informasjonen. Dermed kan alle konkurrentene på et blunk sette ned sine priser på de samme varene. Resultatet av dette er at det vil være mindre å tjene på å sette ned prisen, og dermed vil kjedene ikke bli så interesserte i å drive priskonkurranse, sier økonomiprofessor Tommy Staahl Gabrielsen ved Universitetet i Bergen. Han synes det er et paradoks at myndighetene står bak en portal han mener vil svekke konkurransen.– De har fått flere advarsler, men det virker ikke som disse blir registrert. Årsaken kan være at det på forhånd ikke finnes noe svar med to streker under. Men jeg frykter at en slik portal blir negativ med tanke på priskonkurransen i det norske matvaremarkedet.Matkjedene overvåker allerede hverandres priser, og den nye portalen kan bli et kraftig verktøy også for dem. I Australia ble en lignende tjeneste erklært som en flopp etter bare en uke.