250.000 bruker fortsatt kun bankkontoret

Seks prosent av landets bankkunder bruker hverken nettbank eller mobilbank.

Publisert 28. apr. 2016 | Oppdatert 28. apr. 2016
+ mer
lead
DNB. Foto: Finansavisen.
DNB. Foto: Finansavisen.

En av fem over 67 år bruker utelukkende bankkontor når de skal utføre banktjenester. Det viser Dagligbankundersøkelsen 2016 som TNS Gallup har utført for Finans Norge ifølge en fersk pressemelding.Totalt er det kun seks prosent av kundene som utelukkende bruker bankkontoret. De bruker verken nettbank eller mobilbank og baserer seg på å oppsøke banken fysisk når de har bankærender. Dette utgjør totalt rundt 250 000 personer. Over halvparten av disse er 67 år og eldre.- En del av disse bor nok i områder der enkeltbanker nå legger ned sine kontorer, men veldig mange i denne aldersgruppen er ikke berørt og vil kunne fortsette å bruke banken som de er vant til, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge i en kommentar.Alderspensjonistene går oftere i banken enn andre aldersgrupper. 22 prosent av de over 67 år sier de går i banken hver måned eller oftere. Gjennomsnittet for alle aldersgrupper er 10 prosent.- Mange pensjonister benytter seg nok fremdeles av brevgiro når de skal betale regningene sine, men vårt inntrykk er at bankene nå gjør mye for å lære de eldste kundene sine å ta i bruk både nettbank og mobilbank for regningsbetaling. Det er viktig, særlig for de som får dårligere tilgang på kontorer på grunn av nedleggelser, sier Håkonsen, og fortsetter:- Det er imidlertid imponerende å se hvordan veldig mange eldre har tatt i bruk spesielt nettbank men også mobilbank de siste årene. Andelen går stadig oppover.På fire år har andelen kunder fra 66 år og oppover som bruker nettbank økt fra 53 prosent til 75 prosent. For mobilbank har det økt fra 9 prosent til 19 prosent. 

Nyheter
Personlig økonomi

Informasjon om bruk av AI