<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Forbrukerrådet advarer mot VW-gruppesøksmål

Forbrukerrådet advarer norske bileiere om å inngå avtale om gruppesøksmål etter Volkswagens dieseljuks.

Publisert 2. sep. 2016
Oppdatert 2. sep. 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 190 ord
lead

Forbrukerrådet advarer bileiere som har blitt kontaktet av firmaet Klagehjelp i Haugesund. Firmaet tilbyr «en mulighet for å motta kompensasjon», men for å være med må man betale 1.640 kroner.– Selskapet opptrer spekulativt og unødvendig. Mange har ringt oss og spurt om råd. Dette vil vi advare mot, sier Ingeborg Flønes, Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, til VG.Klagehjelp stiller seg uforstående til advarslene fra Forbrukerrådet og mener det bør være mulig også for norske bileiere å få erstatning.– Kunden har fått et annet produkt enn det han betalte for. Det er greit at Forbrukerrådet og NAF har gjort seg opp en mening, men det finnes norske jurister som er av en annen oppfatning og som mener det er rom for å få kompensasjon, sier Dag Rune Flåten, daglig leder i Klagehjelp.Volkswagen har satt av rundt 150 milliarder kroner til å dekke alle utgiftene i forbindelse med dieseljuks-skandalen, og nesten alle pengene skal gå til deres amerikanske kunder.– Men norsk lov er annerledes enn amerikansk og canadisk lov. I Norge står retten til å utbedre en mangel veldig sterkt. Derfor er sannsynligheten for å få en erstatning liten, sier Flønes i Forbrukerrådet. (©NTB)