<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

PostNord må betale 600.000 kroner for å ha sendt ut SMS-spam

PostNord må betale 600.000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt ut markedsførings-SMS-er til hundretusener forbrukere uten å ha innhentet samtykke.

    Publisert 9. mai 2019 kl. 17.38
    Oppdatert 9. mai 2019 klokken 17.41
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 157 ord

    Det har Forbrukertilsynet bestemt, som mener SMS-ene er et grovt brudd på markedsføringsloven.I løpet av desember 2018 sendte PostNord ut SMS-reklame til totalt 855.174 forbrukere, uten å ha innhentet samtykke.Meldingene inneholdt markedsføring for PostNords egne tjenester og tilbud fra samarbeidspartnere.Tilsynet mottok totalt 18 klager på disse sms-ene.I flere av klagene kom det fram at den eneste kontakten forbrukerne hadde hatt med PostNord, var som pakkeleverandør ved handel i nettbutikker.– Med tanke på at PostNord innhenter personopplysninger til et stort antall forbrukere i Norge, er det ekstremt viktig at selskapet ikke utnytter disse opplysningene i strid med lovverket, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.PostNord har gitt uttrykk for at SMS-ene ble sendt ut for å avhjelpe en presset situasjon før jul ved å blant annet informere forbrukere om hvordan de kunne motta pakker mest mulig effektivt.– SMS-ene inneholdt markedsføring og ikke bare praktisk informasjon til forbrukere som ventet pakker. Dette burde PostNord ha innsett, sier Haug.(©NTB)