<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Markedsuroen skremmer nordmenn

Færre sparer i fond og verdipapirer, og de som sparer er mindre fornøyd med bankene sine.

Publisert 5. des. 2022 kl. 09.18
Oppdatert 5. des. 2022 klokken 09.32
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 329 ord
URO I FINANS: Kanskje velger flere å putte pengene sine i sparegriser i stedet for i fond. Dreamstime.com

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) har norske husholdningers sparebeholdning i verdipapirer, for eksempel aksjer og obligasjoner, sunket med 14 prosent fra starten av 2022 og frem til tredje kvartal.

De er også vesentlig mindre fornøyde med spareleverandørene sine, viser en ny undersøkelse fra EPSI Norge.

Blant årsakene til misnøyen er tøffere økonomiske tider, med renter som stiger og mat som blir dyrere. I tillegg er finansmarkedene urolige med store svingninger fra dag til dag.

Dårligere verdi på sparingen

EPSI har intervjuet rundt 1800 personer som har penger i fond, aksjer eller andre verdipapirer. Samtlige hovedspørsmål rundt kundeopplevelsen med sparing vurderes dårligere, sammenlignet med samme tid i fjor.

– Mange har opplevd at verdien på sparingen har sunket det siste året, og er derfor usikre på hva de nå bør gjøre, forteller Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge. 

Tilbakemeldingene handler om at markedsuroen skaper usikkerhet, i tillegg til at de tenker på om de har valgt riktig spareleverandør. En stor andel oppgir også at de har lav eller ingen kunnskap om investeringsproduktene. 

– I et slik marked er kundene avhengige av mer hjelp og anbefalinger fra sine leverandører. Informasjonsbehovet ute hos kundene har vokst. Studien viser at kundene er svært sultne på gode tips og råd, men at de ikke får tilstrekkelig med relevant informasjon om sitt kundeforhold og sin sparing, sier Høst videre.

Handelsbanken på topp

I en måling av bankene med de mest tilfredse sparekundene, Handelsbanken på topp, tett etterfulgt av Nordnet og Sbanken. Førstnevnte har bygget opp mye av kundeopplevelsen rundt sine rådgivere, påpeker Høst.

– Dyktige og kompetente rådgivere er med på å bygge tillit, og Handelsbanken får spesielt gode tilbakemeldinger på deres finansielle rådgivere.

Danske Bank havnet på sisteplass i målingen.

– Sparekundene til Danske Bank etterlyser et større utvalg av spare- og investeringsprodukter. Tilbakemeldingene tyder også på at kundene heller ikke er spesielt imponerte over de digitale løsningene som tilbys, og at de ønsker bedre oppfølging og mer hjelp i forbindelse med sparingen, sier Høst.