- Vi er veldig hardt rammet her i Norge denne gangen, og det er leit for passasjerene, sier Eivind Bjurstrøm til NTB om effekten av vulkanutbruddet på Island.Det trolig aller mest kjente eksempelet på hva asken kan gjøre med et fly, kom i 1982 da et British Airways-fly på vei over Indonesia fikk stans på alle fire motorer. Da flyet kom ut av askeskyen, lot motorene seg igjen starte.Det samme skjedde med et KLM-fly over Alaska sju år senere.- Siden den tid har vi fått mye bedre varslingssystemer, forteller Bjurstrøm.Det vulkansk aske gjør med et fly kan sammenlignes med å utsette det for sandblåsing, forteller inspektør Bruno Arntsen i SAS Tech på Gardermoen.- Det kan være alt fra at passasjervinduene blir ripete til langt verre ting, forklarer Arntsen. Når flyet møter aske i høy fart kan det også gjøre at frontruten blir så oppripet at det ikke går an å se gjennom den.Det aller verste vulkansk aske kan føre til, er motorstans.- Asken når inn i motorens brennkammer, der den vil få en høy temperatur og smelte, noe som vil kunne tette motoren. Da gir ikke motoren noen skyvekraft. På godt norsk betyr det at den stopper. Men dette skjer kun ved høy konsentrasjon av aske, og det er ikke veldig vanlig, sier Bjurstrøm. (©NTB)