<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nødtelefoner fra Utøya kom ikke gjennom

Mange av dem som ringte nødnummeret fra Utøya, kom ikke gjennom til politiet. Dermed gikk politiet glipp av livsviktig informasjon.

Publisert 12. aug. 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 214 ord
lead
Utøya. Foto: Scanpix
Utøya. Foto: Scanpix

Interne rapporter slår fast at Nordre Buskerud politidistrikt sto dårlig rustet til å håndtere informasjon da terrorsiktede Anders Behring Breivik satte i gang med å massakrere ungdommer på Utøya 22. juli, ifølge Aftenposten.En rekke øyenvitner som kunne gitt detaljinformasjon om hva som foregikk på Utøya, om hvordan den terrorsiktede så ut og om det var flere enn én gjerningsmann, kom aldri gjennom på politiets nødnummer 112.Manglende informasjon førte til at politiet lenge trodde det kunne være fire gjerningsmenn på Utøya. Ifølge Aftenposten kan dette ha ført til at den første patruljen som ankom 17.52, ikke dro ut med en av de mange båtene med frivillige som kjørte fram og tilbake for å redde ungdommer opp av vannet.Da nødtelefonene begynte å strømme inn, hadde Nordre Buskerud politidistrikt kun én person på vakt i operasjonssentralen i Hønefoss. Samtidig som hun tok imot alle telefonene, hadde politibetjent Linn Heidi Tinnholt også ansvar for å planlegge politiaksjonen og innkalle mannskaper.De telefonene hun ikke klarte å ta, ble satt over til politiet i Drammen i Søndre Buskerud politidistrikt, som hadde tre personer til å ta imot samtalene.I tillegg til politiets problemer med å ta imot alle nødtelefonene, skal halvparten av mobilsamtalene ha blitt brutt på grunn av overbelastning på telenettet rundt Utøya. Det viser tall fra timesloggen til Telenor.