- Kystvaktens evne til å løse oppgaver som er nedfelt i kystvaktloven, er på flere områder svekket, vedgår kommandørkaptein Morten Jørgensen, leder for operasjonsavdelingen i Kystvakten overfor Bergens Tidende.Norge bestilte allerede i 2001 14 kamphelikoptre av typen NH-90. Åtte av disse skulle brukes av Kystvakten, mens seks skulle serve fregattene. Foreløpig har Forsvaret kun fått ett av helikoptrene.Kystvakten bruker i dag seks tretti år gamle Lynx-helikoptre som har nådd sin levetid, og vel så det. Kun ett av disse er i døgnkontinuerlig beredskap.- For Kystvakten er det kritisk ikke å kunne fly så mye som ønsket og slik løse oppgavene sine. Det fører til færre inspeksjoner. Forsinkelsen av de nye helikoptrene er en svært uheldig situasjon som ikke kan fortsette, sier tidligere generalinspektør i Sjøforsvaret, kontreadmiral Kjell-Birger Olsen.Stortingsrepresentant Ivar Kristiansen (H) mener forsinkelsene begynner å ligne en skandale.- Dette er ille, og illustrerer at det er så som så med evnen til å kjøpe inn flymateriell her i landet. Norge kan ikke være uten helikopter i sju år, sier Kristiansen, som sitter i utenriks- og forsvarskomiteen.Forsinkelsen gjør at Forsvarets logistikkorganisasjon nå er i kontakt med leverandøren av Lynx for å undersøke muligheten for å forlenge levetiden til to av de fire helikoptrene som er i operativ drift. (©NTB)