<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kinas lyst på luksus vokser

Kinesernes lyst på luksus vokser. Om fem års tid vil Kina være verdens nest største marked for luksusprodukter, bare slått av USA, heter det i en fersk rapport.

    Publisert 9. okt. 2012 kl. 08.10
    Oppdatert 16. des. 2013 klokken 21.31
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 160 ord
    Foto: Ap/Scanpix

    Omsetningen av eksklusive og dyre varer i Kina vil passere det tilsvarende salget i Frankrike, Storbritannia, Italia og Japan. Det er den voksende kinesiske middelklassen som forsyner seg fra de øverste hyllene, meldte forskningsgruppen Euromonitor tirsdag.- Salget av luksusprodukter i Kina viser en klar tendens til å overstige salget på verdensmarkedet som helhet, skriver gruppen i en rapport. Euromonitor gransker utviklingen i det globale forbruket av ulike typer varer og tjenester.Japan er i dag verdens nest største marked for luksusvarer, men omsetningen av slike produkter har gått ned som følge av problemer i den japanske økonomien. I vestlige land synker salget av denne typen vare som følge av finanskrisen og økonomisk usikkerhet.Økt salg i de såkalte BRIC-landene - Brasil, Russland, India og Kina - veier delvis opp for svikten i vest. Det globale salget av luksusprodukter ventes ifølge Euromonitor å komme opp i 302 milliarder dollar eller nesten 1.725 milliarder kroner i år, 4,0 prosent mer enn i fjor. (©NTB)