I dag betaler bilistene ofte 75 prosent, av og til 90 prosent av kostnaden når det bygges nye statlige hovedveier, skriver Aftenposten.Et så høyt nivå er totalt uakseptabelt, mener Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som er en paraplyorganisasjonen for organisasjoner som har interesser knyttet til veier i Norge. Blant medlemmene er NHO Transport og Trygg Trafikk.Ifølge OFV bidrar dagens bompengeordning til at det blir stadig mer stykkevis og delt utbygging av veiene. Bompengesystemet hindrer at det nasjonale veinettet skal bygges ut etter klare kriterier for hvor det skal bygges.Et absolutt krav fra OFV er at ingen nye veiprosjekter skal finansieres med en høyere bompengeandel enn 50 prosent.- Bompenger skal være et spleiselag, og vi må sette foten ned et sted. Vi godtar ikke mer enn 50 prosent bompenger. Bompenger er blitt en ekstra veiskatt, sier næringspolitisk direktør Vilrid Femoen i OFV.- Når bompengebeskatningen øker så kraftig, som den gjør i Norge, så bør andre bilavgifter reduseres. Men det skjer ikke. Andre avgifter øker også. Nå er tiden inne for å ha en gjennomgang av hele systemet for vei- og bilavgifter, sier hun.Det er ventet at regjeringen presenterer ny Nasjonal transportplan fredag. Da får vi vite hvor det skal bygges veier og jernbane i Norge de neste ti årene. (©NTB)