Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi har i 26 år registrert alle skader knyttet til snøscooterkjøring i Finnmark. Studiene viser at ulykkene øker proporsjonalt med tallet på snøscootere.Hjelmpåbud, bedre kjøreopplæring og utbedring av løyper ser ikke ut til å minske ulykkesrisikoen.– Vi finner tre alvorlige skader eller dødsfall per 1.000 snøscooter per år. Dette er svært høye tall, sier professor Torben Wisborg til NTB.Entydig mønsterHan finner ikke høyere skaderatio i noen andre land som publiserer skadestatistikk for snøscootere, blant dem er Sverige, Finland Canada og USA.Mønsteret i Finnmark er entydig. Skadene skjer ikke under såkalt nyttekjøring. Det er fornøyelseskjøring i og utenfor løypenettet som fører til skader. Dødsstatistikken preges av yngre menn, som enten ramler av eller kjører på hindringer i mørket.I en høringsuttalelse går Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi mot regjeringens forslag om at kommunene skal få lov til å åpne scooterløyper for fornøyelseskjøring.Vil åpne oppRegjeringen har foreslått å endre motorferdselsloven slik at alle kommuner kan åpne for regulære løyper uten krav om nyttekjøring. I dag er dette bare mulig i Nord-Troms og i Finnmark.En rekke friluftsorganisasjoner har gått sammen i et opprop mot lovendringen. Fredag overleverte tre organisasjoner sin protest til Miljøverndepartementet ved en markering i Oslo.Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv skriver i sin høringsuttalelse at mer fornøyelseskjøring utgjør en svært alvorlig trussel for natur, friluftsliv, folkehelse og vil forringe friluftsopplevelsene for svært mange mennesker.– Vi er ikke imot nyttekjøring. Vi trenger blant annet løyper, mat til hyttene og redningstjeneste. Men det er morokjøringen vi ikke ønsker. Det vi er mot er å flytte motorsport ut i naturen uten noe formål annet enn å ha det gøy, sier rådgiver Siri Meland i Norsk Friluftsliv.Ikke utredetFriluftsorganisasjonene mener også at lovforslaget er for dårlig utredet. De etterlyser konsekvensutredning.– Før saken kan behandles av Stortinget må departementet legge fram et faglig grunnlag for de foreslåtte endringene, som belyser hvilke konsekvenser lovforslaget vil ha blant annet for natur og friluftsliv, skriver Den Norske Turistforening i sin høringsuttalelse.Organisasjonene viser også til flere undersøkelser som viser at et flertall ikke ønsker flere scootere i naturen.– Dette er en endring som folk ikke vil ha. Tre av fire sier at de ikke ønsker mer motorisert ferdsel i naturen. Du tar også friheten fra dem som vil oppleve storheten i naturen uten å bli berørt av motorferdsel, sier Siri Meland. (©NTB)