<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NRK må betale for brudd på valgloven

Medietilsynet ilegger NRK et gebyr på 600.000 kroner for å ha offentliggjort resultater fra forhåndsstemmingen i årets valg før klokken 21.

    Publisert 27. okt. 2015 kl. 09.19
    Oppdatert 27. okt. 2015 klokken 09.27
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 105 ord
    NRK-flagg - Foto: Scanpix

    Klokken 20.49 leste NRKs reporter Lisbeth Skei opp de første resultatene for Arbeiderpartiet på landsbasis og i Bergen for Hadia Tajik. Intervjuet ble sendt direkte på NRK1.I sitt svar til Medietilsynet skrev statskanalen at Skei var overbevist om at klokken var passert 21, og at det derfor var lov å kunngjøre resultatene, skriver Nettavisen.Også Selviksposten må betale for å ha publisert valgresultatene for tidlig. Avisa publiserte opptelte forhåndsstemmer til alle de politiske partiene i Selvik kommune i sin nettavis klokken 19.38 og får et gebyr på 100.000 kroner.- I begge tilfellene har det blitt begått klare brudd på regelverket, sier Gudbrand Buthus i Medietilsynet. (©NTB)