<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hegnar om SVs «idiotiske» forslag

Redaktør Trygve Hegnar tar for seg det han mener er SVs «idiotiske» parkeringsforslag.

Publisert 12. nov. 2017 kl. 09.47
Oppdatert 12. nov. 2017 klokken 09.48
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 480 ord

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen torsdag 9. november 2017:Lars Haltbrekken (46), med bakgrunn fra Norges Naturvernforbund og Natur og Ungdom, samt Norsk Bonde og Småbrukarlag, er nyvalgt stortingsrepresentant for Sosialistisk Venstreparti (SV) fra Sør-Trøndelag, og han har ikke hatt mange dagene på Stortinget før han lanserer et idiotisk forslag.Mens bileiere i Oslo sliter med dyrere parkering, færre parkeringsplasser, rushtidsprising og strid om en såkalt miljøfartsgrense på 60 km har noen effekt, lanserer Haltbrekken og SV et forslag om at firmaer som har gratis parkering til ansatte, må ta betalt av de ansatte, og det samme skal skje på alle kjøpesentre med gratis parkering. Bilende kunder må betale.Tvungen betaling på privat grunn.Lars Haltbrekkens begrunnelse er at biltrafikken må ned for å bedre luftkvaliteten, og hvis bilistene må betale for å parkere på arbeidsplassen og på kjøpesentrene, blir det mindre biltrafikk og bedre luftkvalitet.Det vil trolig være bra for arbeidsgiverne (også oss) og Olav Thon, med sine mange kjøpesentre, som skal få betalt for parkeringen, men det er noe grunnleggende feil med forslaget.Hvis SV, som også MDG, vil ha bruken av bil i byene ned for å bedre luftkvaliteten, så er det vel ekstra fint at bilistene i stedet for å reise inn til sentrum, hvor luftkvaliteten er verst, holder seg unna sentrum. Kjøpesentrene ligger jo normalt i randsonen.Nå kan det selvfølgelig tenkes at Haltbrekken bare vil ha tvungen betaling i kjøpesentrene i bykjernene, men det blir trolig vanskelig rettslig sett (konkurransevridning osv).Kommer man langt bort fra byene, kan det også bli litt komisk hvis kundene må betale for parkering når det ikke er kollektivtransport og få alternative butikker og sentre, og luftkvaliteten kanskje er perfekt.SV må også bestemme seg for om det skal være tvangsbetaling i alle kommuner eller om kommunene kan velge selv.Det er usannsynlig, men vi kan ikke utelukke at SV vil foreslå at pengene eiere av parkeringsplasser på arbeidsplasser og eiere av kjøpesentre krever inn, må gis til staten eller kommunene. Poenget med SVs forslag kan jo ikke være å gjøre Olav Thon enda rikere.Eiere av elbiler vil ganske sikkert kreve å få parkere på arbeidsplassen gratis, og kanskje også på nærmeste kjøpesenter. Enda en fordel for elbilbrukere.Så er det prisen, da. Skal de private eiere tvinges til å ta samme pris for parkeringen pr. time som den prisen kommunene tar for gateparkering, eller skal de kreve den samme prisen som private parkeringsselskaper og P-hus tar? Eller kanskje skal tvangsbetalingen være lik prisen for beboerparkering (3.000 kroner).En rabatt fordi det er ansatte, kanskje?Stortingsrepresentanter som parkerer gratis under Stortinget, må selvfølgelig også betale, og det må også kommunepolitikerne som i Oslo parkerer gratis under Rådhuset.Selvfølgelig, sier Lars Haltbrekken stolt. Han har tenkt på alt.Heldigvis kom ikke SV og Haltbrekken i regjeringsposisjon, så lite tyder på at forslaget fra Haltbrekken vinner frem, men vi vet jo aldri hva Venstre kan finne på i en sen nattetime under budsjettforhandlingene.