<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Equinor-topp blir diamantsjef

De Beers ser til energibransjen når de ansetter sin neste konsernsjef.

    Publisert 10. okt. 2022 kl. 09.18
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 343 ord
    NY JOBB: Equinors konserndirektør Al Cook skal fra neste år lede verdens største diamantprodusent. Foto: Fiona Hanson/Equinor

    Verdens største diamantprodusent De Beers har ansatt Equinors konserndirektør for Leting og produksjon internasjonalt, Al Cook, til å bli deres neste konsernsjef. 

    GÅR AV: Konsernsjef Bruce Cleaver i De Beers. Foto: De Beers

    Cook vil erstatte Bruce Cleaver tidlig i 2023. Cleaver har ledet De Beers siden 2016, da han tok over etter at salget hadde stagnert på grunn av en nedgang i den kinesiske økonomien, men vil fortsatt være involvert i selskapet som med-styreleder i De Beers Group.

    25 år i energibransjen

    – Jeg tror diamantindustrien generelt, og De Beers Group spesielt, har en enormt spennende fremtid foran seg, og jeg ser frem til å jobbe tett med Al og lederteamet for å sikre at vi fortsetter å ta virksomheten og industrien til nye høyder, sier Cleaver.

    Før han begynte i Equinor jobbet Cook, som er britisk, som stabssjef for BPs konsernsjef Bob Dudley. Til sammen har Cook jobbet i over 25 år i energibransjen, skriver Reuters. 

    – Jeg ser frem til å jobbe tett med De Beers sine folk, kunder, myndigheter og andre interessenter for å sikre at De Beers fortsetter å lede bransjen og levere bærekraftig og formålsdrevet verdi, sier Cook. 

    Markedsandel på 30 prosent

    Selv om De Beers er verdens største diamantprodusent har markedsandelen til selskapet falt drastisk de seneste tiårene. Lokale produsenter i Canada og Australia forsøkte å unngå De Beers, i tillegg til at selskapet fikk stadig mer negativ publisitet vedrørende «bloddiamanter,» noe som tvang diamantprodusenten til å begrense salget til sine egne utvunnet produkter for å beskytte imaget sitt. Fra å ha nærmest monopol på diamantmarkedet i 100 år fra 1888, har markedsandelen falt fra rundt 90 prosent på 1980-tallet til litt under 30 prosent i 2019, ifølge Wikipedia.  

    Noe annet De Beers har gjort for å beskytte merkevaren sin, ifølge Reuters, er å komme med en plattform for å registrere og spore diamanter hele veien frem til detaljhandelsstadiet, ettersom vestlige kunder ønsker forsikring om at kjøpene deres ikke kommer fra Russland.

    Det britiske gruveselskapet Anglo American eier 85 prosent av diamantselskapet, mens de resterende 15 prosentene blir kontrollert av myndighetene i Botswana.