Norsk design stadig mer pop i utlandet
Norske møbler og interiørprodukter selger stadig bedre i utlandet. Denne uken reiser 14 norske produsenter til Milano for å vise seg fram på en av verdens viktigste messer.

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening i Norsk Industri.Selger for 6 milliarderI 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.Norsk verdenslansering i MilanoPå Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Tradisjonsrike Jøtul tar med seg etterfølgeren til verdens mest prisbelønte designovn.– Jøtul F 370 er vel den peisovnen i verden som er blitt mest hyllet for design. Når vi nå kommer med oppfølgeren Jøtul F 370 Advance, så tenkte vi at verdens viktigste designmesse var riktig sted å lansere den på, sier Marius Torjusen, konserndirektør for Kråkerøy-baserte Jøtul.I 2006 vant Jøtul F 370-serien, som første norske produkt, en av de mest prestisjefylte designprisene; Red Dots «Best of the Best». Nå er neste generasjon av bestselgeren klar, og forventningene er høye.Torjusen forteller at selskapets eksportandel nærmer seg 80 prosent og nå omfatter 43 land over hele verden. Utenfor Norge er primærmarkedene USA og Frankrike, mens det også selges et betydelig antall ovner hvert år i Japan, Storbritannia, Tyskland og Sverige. Sistnevnte er et land Torjusen mener Norge bør måle seg mot når det gjelder eksportgrad.– Skal vi opp på Sveriges nivå når det gjelder eksport av ferdigvarer, må vi utnytte kjernekompetansen som ligger i design- og merkevareindustrien. Her jobber det mennesker som har kompetanse langs hele verdikjeden og som vet hva som skal til for å lykkes med internasjonalisering, sier han.Lykkes til tross for utgangspunktJon Daniel Nesje, administrerende direktør i Wonderland, understreker at møbel- og interiørindustrien har vokst fram uten å ha naturgitte fortrinn knyttet til råvarer eller infrastruktur.– Det gjør oss relativt robuste mot endringer i råvarepriser eller tilgang på naturressurser. Samtidig har industrien kommet langt på merkevarebygging, markedsføring og internasjonalisering, og andre industrier i Norge, særlig innen ferdigvare, kan nok lære litt her, sier han.Senge- og madrassprodusenten Wonderland har for alvor begynt å posisjonere seg mot eksportmarkedet, men Milano-turen representerer den første store internasjonale messen Åndalsnes-selskapet har deltatt på de senere årene.– I det siste har eksportandelen vår ligget på 25-30 prosent. De største markedene er Danmark og Sverige, og i tillegg eksporterer vi til Nederland og Belgia. Dessuten selger vi stadig flere senger på det tyske markedet, forteller Nesje.Nesje er også styreleder for bransjeforeningen Norsk Industri Møbel + Interiør, og vært med på å etablere klyngen Norwegian Rooms, som arbeider nettopp med å styrke kompetansen til norske internasjonale merkevarer.– Norsk Industri har foreslått en nasjonal strategi for ferdigvareindustrien, Det er viktig at hullet i det norske virkemiddelapparatet tettes. Møbel- og interiørindustrien er spydspissen i ferdigvareindustrien, som samlet er en veldig stor bransje i Norge med et enormt potensial når vi ser til våre naboland, avslutter Nesje.