Etter konkursen i Thomas Cook har selskapets bobestyrer i London fått en formidabel oppgave med å kvitte seg med verdier som kan dekke inn en massiv gjeld, som etter sigende skal være langt over 20 milliarder kroner.
Den nordiske avdelingen Ving har heldigvis vært en egen juridisk enhet, og således lønnsom, men lever nå på nåde fra hovedbankforbindelse og kreditor DNB etter konkursen.
Men på fredag kunne kommunikasjonssjef Fredrik Henriksson i Ving røpe at det første budet på Ving Skandinavia var kommet, og “alle” pekte mot oppkjøpsfondet Triton.
Men dette er sannsynligvis feil.
Fosun besøkte Ving i Stockholm
For ledelsen i det Hong Kong-baserte konglomeratet Fosun er etter det Finansavisen erfarer i hyppige møter for å sikre seg reiselivsoperatøren Ving.
Det seneste møtet i Stockholm, på hovedkontoret til Ving i Skandinavia, skal ha funnet sted på tirsdag.
Så selv om spillet om et skakkjørt britisk konsern falt i grus, skal kineserne være villig til å strekke seg langt for å opprettholde eierskapet i Ving.
Fosun hadde forøvrig en balanse på 99,13 milliarder dollar etter første halvår av 2019, eller over 900 milliarder norske kroner. Gjelden er ikke oppgitt.
Triton fremdeles tause
Og budet skjer trolig rett foran nesen på PE-fondet Triton.
For ifølge Sky News tirsdag skal det være Triton som skal ha lagt inn det første budet, noe som nå virker svært lite sannsynlig.
Finansavisen har vært i kontakt med Fredrik Hazen i Triton, som heller ikke denne gangen ønsket å gi noen kommentarer om Triton skal ha lagt inn bud. Det er kjent at Triton la inn et bud, men det var en stund før konkursen til Thomas Cook.
Porteføljen til Triton inneholder hele 40 selskaper med en verdi av 15,6 milliarder euro, eller nærmere 167 milliarder norske kroner.
Rett før jul i 2018 gjorde Triton sitt inntog i reiselivsbransjen da det kjøpte Sunweb Group.
Carnegie i ny salgsprosess
Jobben med å finne nye eiere til Ving har meglerhuset Carnegie fått. Det var også Carnegie som fikk oppdraget med å gjøre en budrunde for å finne nye kjøpere av Oslo Børs. Og det klarte de, selv om flere var kritiske til prosessen.
Men selv om prosessene til meglerhuset åpenbart har fungert tidligere, er det andre som er mer kritiske.
Det nevnes fra flere at Carnegie skal kjøre en veldig “tight” anbudsprosess, hvor det skal være flere tøffe vilkår med tanke på tid og omfang.
Finansavisen har tidligere vært i kontakt med sjef for Investment Banking i Carnegie, Petter Hagen, som ikke ønsket å kommentere Ving-prosessen.