<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Låner til miljøoppgradering

Hurtigruten vil hente 50 millioner euro, tilsvarende drøye 500 millioner kroner, til utslippsreduksjoner i flåten.

    Publisert 7. juni 2022 kl. 17.23
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 407 ord
    FØRST UTE: «Richard With» ankom flytedokka på Myklebust Verft i februar. I august skal skipet være ferdig ombygget og oppgradert.  Foto: Hutrtigruten

    Danske Bank og DNB Markets har fått oppdraget med å reise inntil 25 millioner euro i obligasjonsmarkedet. Dette skal skje ved å øke låneopptaket i et eksisterende obligasjonslån som forfaller i februar 2025.

    Hurtigruten Groups aksjonærer vil i følge en børsmelding tirsdag bidra med et tilsvarende beløp.

    Miljøtiltakene skal bidra til å redusere CO2-utslippene i flåten med opptil 25 prosent og NOx-utslippene med inntil 80 prosent, opplyser rederiet.

    Tre av de syv kystruteskipene vil bli gjort om til hybridskip med store batteripakker. «Richard With» er for tiden på Myklebust Verft i Møre og Romsdal, der skipet får installert helt nye hovedmotorer fra Bergen Engines og batteripakker. Det samme vil også bli gjort på «Kong Harald» og «Nordlys».

    Også skipene «Nordnorge», «Nordkapp» og «Polarlys» vil bli oppgradert.

    – Vårt mål er null utslipp. Men den teknologien er ennå ikke moden, og vi må gjøre det vi kan for å kutte dagens utslipp med god tilgjengelig teknologi og forlenge levetiden til de skipene vi har i flåten, sier adm. direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

    «Richard With» skal tilbake i rute 9. august. Da vil «Kong Harald» seile til Myklebust for å gjøre tilsvarende oppgraderinger. Så følger «Nordlys», og i løpet av 2023 vil alle skipene i Kystruten være ferdig oppgradert.

    Hurtigruten Group tapte drøyt 60 millioner euro i første kvartal – mot et underskudd på 56,4 millioner euro etter skatt i samme periode i fjor.

    Det øker rederiets samlede tap i coronapandemien til mer enn 5 milliarder kroner. 

    Konsernets driftsinntekter i første kvartal i år var 77,2 millioner euro, mot bare 5,9 millioner for ett år siden. Samlede inntekter økte fra 36,1 til 97,1 millioner euro.

    Bedre booking 

    Rederiet venter nå at samtlige skip vil være i drift i sommer – for første gang siden mars 2020, da pandemien brøt ut, og helt uten kapasitetsrestriksjoner.

    Bookingbildet for de neste 12 månedene – fra andre kvartal i år til første kvartal neste år – er dessuten bedre enn det var før pandemien, opplyser Hurtigruten.

    For denne perioden har rederiet mottatt bestillinger til 444 millioner euro, 4 prosent mer enn på samme tid for tre år siden.

    – Utsiktene for andre kvartal og videre er svært positive, tatt i betraktning hva vi har vært igjennom de seneste årene, sa konsernsjef Daniel Skjeldam ved fremleggelsen av førstekvartalstallene.

    Finansdirektør Torleif Ernstsen venter at Hurtigruten Group fra inneværende kvartal vil generere en positiv kontantstrøm.

    Trygve Hegnar, ansvarlig redaktør og eier av Finansavisen, er styreleder og eier 5 prosent av Hurtigruten gjennom sitt investeringsselskap Periscopus.