<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Tynges av skyhøye LNG-kostnader

Havila Kystruten sliter med drivstoffkostnader som har eksplodert. Men staten blar opp og dekker deler av tilleggsregningen.

Publisert 19. sep. 2022 kl. 16.58
Oppdatert 20. sep. 2022 klokken 06.55
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 711 ord
UTFORDRINGER: Havila Kystruten har hatt en svært vanskelig oppstart blant annet på grunn av boikotten av det statseide russiske leasingselskapet GTLK som i utgangspunktet sto for finansieringen av flåten. I påsken førte det til at det eneste skipet selskapet da hadde i trafikk måtte legges i midlertidig opplag da det ikke fikk forsikringsdekning. Foto: Havila Kystruten

Per Sævik-familiens selskap Havila Kystruten skal sammen med Hurtigruten betjene kystrutesambandet Bergen-Kirkenes-Bergen med en avgang hver dag i begge retninger.

Avtalen om at Havila Kystruten skulle sette inn fire og Hurtigruten syv skip i ruten ble inngått for fire og et halvt år siden. Så langt er bare to av de fire Havila-skipene levert fra verftet Tersan i Tyrkia,

Senest i forrige uke kom det melding om nye forsinkelser med antatt ferdigstillelse av skip nummer tre i slutten av desember og det fjerde skipet i mars.

Det