Teekay Offshore Partners, som i januar ble tatt av børs av oppkjøpsfondet Brookfield Business Partners, skiftet forrige uke navn til Altera Infrastructure.
Rebrandingen av rederikonsernet, som ledes fra Stavanger, skjer mens hele verden er i krisemodus som følge av virusutbrudd og oljepriskollaps.
– Vi bruker mye krefter på å forstå den krisen som nå utspiller seg. Både hva det betyr for våre kunder og virksomheten, men også hvordan dette kommer til å endre det globale samfunnet. Vi har daglige videomøter og får tatt effektive beslutninger i et uoversiktlig farvann som vi alle nå navigerer i, sier konsernsjef Ingvild Sæther fra sitt hjemmekontor til Finansavisen.
– I tillegg er det veldig krevende å få gjennomført mannskapsskifter når mange land har stengte grenser og strenge karantenetiltak, tilføyer hun.
Altera Infrastructure
Nybyggingsprogram
Drøyt halvparten av konsernets inntekter stammer fra bøyelasterne – skip som henter og frakter olje direkte fra offshore oljefelt inn til raffinerianlegg på land. Disse ligger i datterselskapet Altera Shuttle Tankers.
Mens bøyerlastervirksomheten gikk med et overskudd på 875 millioner kroner i fjor, tapte konsernet som helhet mer enn 3,5 milliarder kroner etter store nedskrivninger.
I 2016 ble det besluttet å fornye flåten med ny teknologi som reduserer drivstofforbruk og utslipp.
I tillegg til en bøyelaster som skal til Canada, omfatter byggeprogrammet seks såkalte E-Shuttle-bøyelastere, som alle skal inn på timecharterkontrakter med Equinor, eller leies ut på CoA-kontrakter (Contracts of Affreightment) i Nordsjøen.
To er allerede levert, mens resten skal leveres fortløpende frem til januar 2021.
Lite forsinket
– Det første skipet, «Aurora Spirit», ligger nå i Åmøyfjorden utenfor Stavanger og gjør siste del av testingen før det skal i drift for Equinor, sier Sæther.
Skip nummer to, «Rainbow Spirit», er på vei til Europa.
Coronakrisen har medført store forsinkelser ved verft i hele Asia. Det gjelder også i Sør-Korea, der skipene til Altera bygges. Så langt er rederiet skånet for betydelige forsinkelser.
– Rapportene fra Samsung-verftet er at det er veldig få tilfeller av smitte i Goeje, så fremdriften går stort sett som planlagt. Det kan kanskje bli noen ukers forsinkelse, sier Altera-sjefen.
– Det som kan bli krevende er å få sendt over de rette servicefolkene fra Europa i siste fase av testingen før skipene kan leveres, men vi har fremdeles en del uker til det blir en problemstilling, påpeker hun.
Miljøvennlige
Fire av bøyelasterne er delfinansiert med et femårig grønt obligasjonslån på 125 millioner dollar, eller nær 1,4 milliarder kroner, som Altera Shuttle Tankers plasserte i fjor høst.
Advokatfirmaet SANDS har omtalt skipene som «de mest miljøvennlige bøyelasterne noensinne bygget» ettersom de både kan gå på flytende naturgass (LNG), og en miks av LNG og flyktige organiske forbindelser (VOC).
Videre har de batteripakker, som også bidrar til å redusere drivstofforbruket med 22 prosent, samt å halvere CO2-utslipppene sammenlignet med konvensjonelle bøyelastere.
Fire «E-Shuttle»-fartøyer hevdes å redusere CO2-utslippene tilsvarende 60.000 Teslaer.
Etterforskning
En del av rebrandingen til Altera innebærer enda mer oppmerksomhet for bærekraft.
– Vi prøver derfor å se de lange linjene og ta i bruk teknologi som reduserer fotavtrykket i form av utslipp. De nye bøyelasterne hvor vi har investert mer enn syv milliarder kroner er et godt eksempel på det.
Samtidig som satsingen på bærekraft og miljø vektlegges, er konsernet under etterforskning av Økokrim etter en anmeldelse fra Miljødirektoratet.
– Etterforskningen er relatert til eksportprosessen for bøyelasteren «Navion Britannia» da skipet forlot norsk og EU-farvann. Vi har en pågående dialog med relevante myndigheter. Med respekt for den pågående etterforskningen er vi dessverre ikke i posisjon til å kommentere ytterligere på dette nå, sier Sæther.
Ifølge Teknisk Ukeblad ble skipet solgt i juni 2018 til en aktør som videresolgte det til opphugging på en strand i India. Etterforskningen gjelder altså selve eksporten av skipet.