Blokkerte Fredriksen - åpner for å selge alt

BW Group åpner for å dumpe resten av aksjene i tankrederiet DHT Holdings. Det kan gi nytt milliardbeløp i kassen.

Publisert 26. juni 2020 | Oppdatert 30. juni 2020
Article lead
+ mer
lead
SEILER I SPOTMARKEDET: VLCC-en «DHT Condor». Foto: DHT Holdings
SEILER I SPOTMARKEDET: VLCC-en «DHT Condor». Foto: DHT Holdings

Drøyt tre år etter at Singapore-baserte BW Group satte spikeren i kisten for John Fredriksens Frontlines forsøk på å kjøpe stortankrederiet DHT Holdings kan BW være på vei ut.

Siden i fjor høst har BW nær halvert eierandelen sin fra 33,5 til 17,5 prosent i DHT ved å selge aksjer for rundt 1,7 milliarder kroner.

Nå åpnes det for å selge de resterende 25,7 millioner aksjene, ifølge et prospekt sendt til SEC.

Ved et salg til torsdagens sluttkurs i USA på 5,20 dollar pr. aksje, ville BW innkassert totalt 133,6 millioner dollar eller om lag 1,3 milliarder kroner.

Har tatt gevinst

Foran nesen på Frontline ble BW største eier i DHT i mars 2017 ved å selge 11 VLCC-er - Very Large Crude Carriers - til tankrederiet med oppgjør i aksjer, samt et betydelig kontantbeløp.

Aksjene ble utstedt til kurs 5,37 dollar, altså noe lavere enn den nåværende kursen.

Andreas Sohmen-Paos BW-system ønsker selvsagt å selge på en høyere kurs slik at det går i pluss. Han har imidlertid tjent godt allerede på aksjene som er solgt til nå.

Ifølge Finansavisens beregninger er nær 390 millioner kroner ren gevinst. Aksjene har også gitt kvartalsvise utbytter.

I tillegg til BW Groups mulige aksjesalg, har DHT sendt inn en hylleregistrering på inntil 850 millioner dollar til SEC. Nettoprovenyet fra eventuelle aksjesalg skal blant annet benyttes til flåteekspansjon.

Sikrer inntjening

I en oppdatering torsdag opplyste DHT at VLCC-en «DHT Scandinavia» har fått terminert en 12-måneders charterkontrakt etter å ha bommet på det avtalte leveringsvinduet.

Videre har rederiet inngått en toårs kontrakt for «DHT Stallion» til 41.800 dollar pr. dag. Kontrakten, som inkluderer opsjoner på forlengelse, påbegynnes i juli.

Dermed er ti av rederiets 27 VLCC-er på lange kontrakter. Gjennomsnittsraten for disse avtalene er 50.673 dollar. Fire av kontraktene inkluderer en overskuddsdelingstruktur som ikke er medregnet i den oppgitte snittraten.

DHT har dekket 97 prosent av spotdagene i andre kvartal 2020 til en snittrate på 90.100 dollar dagen. Det tilsvarende tallet for tredje kvartal er 18 prosent til 61.800 dollar.

Tankratene har falt kraftig de siste ukene. De seneste slutningene for VLCC-er er gjort til vel 20.000 dollar pr. dag.