<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Blar opp mer egenkapital

Arne Blystad, Magnus Roth og Klaveness Invest setter nok en gang mer penger inn i Songa Container.

Publisert 30. aug. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
TUNGT I CONTAINERFARTEN: Songa Container sliter fortsatt med et svakt marked for frakt av containere til sjøs. Foto: Håkon Sæbø
TUNGT I CONTAINERFARTEN: Songa Container sliter fortsatt med et svakt marked for frakt av containere til sjøs. Foto: Håkon Sæbø

Arne Blystad og hans medinvestorer i containerskipsrederiet Songa Container sliter fortsatt med et svakt fraktmarked der kapasitetsutnyttelsen er lav og ratene tapsbringende. I andre kvartal ble resultatet negativt med 4,3 millioner dollar.

Rederiet benytter seg av en opsjon på å gjøre opp det neste renteforfallet med obligasjonseierne ved utstedelse av nye obligasjoner fremfor å betale i form av kontanter. Det fremgår av kvartalsrapporten fredag.

Til gjengjeld må aksjonærene styrke egenkapitalen med 2 millioner dollar. Dette kommer i tillegg til flere tidligere egenkapitalutvidelser, senest i april og juni.

Skyver på forfall

Utnyttelsesgraden for flåten, som teller 15 skip, økte fra 69,9 prosent i første kvartal til 80,1 prosent i tremånedersperioden april–juni. Fartøyene, som er fra syv til 13 år gamle, har plass til mellom 1.000 og 5.000 containere.

Den oppnådde dagraten pr. skip pr. dag steg med 2,3 prosent til 7.837 dollar, mens driftsutgiftene ble redusert med 7,3 prosent til 5.560 dollar. Tapet ble dermed redusert med rundt 1 million dollar.

Selskapet har et børsnotert obligasjonslån på vel 128 millioner dollar der man nylig kom til enighet om å forlenge forfallsdatoen med halvannet år til sommeren 2023 fra tidligere desember 2021.