– Det aller meste ligger til rette for svært god inntjening i tørrlast nå. Viktigst er at vi allerede i fjor fikk bevis for at flåteutnyttelsen ikke er håpløst lav idet ratene flere ganger, senest i oktober, var over 30.000 dollar pr. dag, sier Kepler Cheuvreux-analytikeren.
De seneste ukene har prisen på tørrlastvarer skutt i været og det mener Haugen er svært positivt for tørrlastrederiene.
– Både stål-, jernmalm-, korn- og kullpriser er på høye nivåer og dette gjør at betalingsvilligheten for frakttjenester i verdikjedene øker betydelig.
Og som alltid er det relativt mye større utslag på ratene til skipsredere enn på sluttbrukerprisen for råvaren.
– Hver dollar høyere fraktrate på jernmalm fra Brasil til Kina gir en økning i inntjeningen på om lag 2.000 dollar pr.dag, som betyr cirka 15 prosent høyere rate til reder, mens prisen i Kina på malm øker kun med 0,5 prosent.
Ny supersykel?
Petter Haugen mener at det er en god sjanse for at spotratene for de store tørrbulkskipene kan komme til å stige til over 100.000 dollar dagen i løpet av 2021. Med unntak av seks dager i 2004, er det kun i supersyklusen i 2007–2008 det tidligere har skjedd.
– Vi er klar over at det er en drøy påstand, men fra et kvantitativt utgangspunkt er det nokså sannsynlig at vi skal se svært høye fraktrater når man kombinerer vekstforventningene til globalt BNP, de allerede høye råvareprisene og den lave flåteveksten fra dagens svært lave ordrebok.
Kepler Cheuvreux-analytikeren trekker igjen frem Brasil-Kina-handelen i jernmalm som et eksempel.
– Hvis capesizeratene nå blir 100.000 dollar pr. dag vil det bety at fraktkostnaden fra Brasil til Kina øker fra dagens 16 dollar pr. tonn til om lag 60 dollar pr. tonn. Det høres mye ut, men når man sammenligner med den implisitte stigningen i stålprisen i Kina så finner man at det kommer til å øke denne med cirka 8 prosent. Stålprisen i Kina har allerede steget fra rundt 520 dollar pr .tonn til 735 dollar pr. tonn, som tilsvarer en oppgang på 38 prosent.
Volatil bransje
Haugen påpeker at shipping er en volatil bransje hvor også nedsiden alltid er betydelig.
– Akkurat nå er det imidlertid etter min oppfatning uansvarlig å ikke peke på den overhengende «faren» for at frakttjenester, i likhet med råvarepriser, kan komme til nye all-time high nivåer, sier han.