Blodige tap for VLCC-eiere
Rederier med 10-15 år gamle VLCC-er i flåten taper daglig 8.000-9.000 dollar på hvert eneste skip de drifter i spotmarkedet. – Jeg har aldri sett et verre tankmarked, sier shippinganalytiker Petter Haugen.
Nisjebanken, eller shippingbanken med Arne Blystad på eiersiden, Maritime & Merchant Bank hadde 3 millioner dollar svakere resultat i kriseåret 2020 enn året før. Banken endte opp med 5,2 millioner dollar på bunnlinjen i 2020 mot 8,1 millioner dollar i 2019.
Inntektene falt også, og var ned fra 28,9 millioner dollar i 2019 til 21,3 millioner dollar i 2020.
Til tross for lavere overskudd foreslår styret et utbytte på 0,18 dollar pr. aksje, hvilket tilsvarer omtrent 1,5 kroner aksjen.
Shippingmarkedet i 4. kvartal 2020 ble i stor grad dratt av en stor og uforventet oppsving i containersegmentet. Tørrbulk fortsatte sin positive trend i 4. kvartal, og nybyggordrene står for omlag 6 prosent av flåten. Tanksegmentet har vært meget svakt det seneste halvåret, hvor banken har 41 prosent av lånene, ifølge regnskapet.
Gode tider i container- og tørrbulkmarkedet bidro til en forbedret kredittkvalitet av bankens låneportefølje.
Banken ser nøytralt positivt på fremtiden og håper på en forbedring i shippingmarkedene i 2021 slik at lånevolumet øker. 4. kvartal og starten av 2021 underbygger denne antakelsen, heter det i regnskapsrapporten.
Redere på eiersiden
Skipsreder Arne Blystad satt før salget av brorparten av aksjene sine i mai 2020 på 560.000 aksjer. Den gangen kvittet rederen seg med 410.000 aksjer til kurs 73,8 kroner aksjen og fikk omtrent 30 millioner kroner for salget.
I tillegg er den tyske tørrlastmagnaten Henning Oldendorff på eiersiden i nisjebanken.
I dag ble aksjen omsatt for 2,3 millioner på NOTC-listen til kurser mellom 75 og 81 kroner.