<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjøper nye containerskip

SFL Corporation har kjøpt to containerskip. Skipene er chartret til en ledende containerlinje frem til henholdsvis 2023 og 2024.

    Publisert 5. aug. 2021 kl. 10.56
    Oppdatert 6. aug. 2021 klokken 12.57
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 316 ord
    STORE: SFL Corporation har kjøpt to containerskip med kapasitet på 14.000 TEU. Her er selskapets Thalassa Doxa med en kapasitet på 13.800 TEU. Foto: SFL Corporation

    Containerskipene er bygget i 2013 og 2014, og har omtrent en kapasitet på 14.000 TEU – en standardisert container som er 20 fot lang, 8 fot bred og 8 fot høy. Det tilsvarer kapasiteten til fire av skipene selskapet nå har i flåten sin. SFL overtar skipene i løpet av årets tredje kvartal, ifølge en melding onsdag kveld.

    Oppturen i containerskipsmarkedet har fortsatt gjennom sommeren. Ratene pr. fraktet 20-fots container fra Kina til Europa, som også inkluderer bunkerskostnadene, bunnet ut i april i fjor og har nå steget 425 prosent, fra 800 dollar pr. container til 4.200 dollar pr. container.

    De nyinnkjøpte skipene vil være tilgjengelig for nye chartermuligheter etter utleieperiodenes utløp. Selskapet planlegger å starte diskusjonene av nye chartringer i god tid før de nåværende utløper. EBITDA bidraget fra de nye containerskipene forventes å være på 29 millioner dollar per år, inntil de nåværende charterkontraktene utløper.

    Finansieres ved salg

    Selskapet vil ikke kommentere prisen, men de informerer om at de har fått gode finansieringsvilkår, og vil finansiere balansen med kontanter.

    Ved begynnelsen av 2018 inngikk SFL en avtale om å lease en flåte på 18 vintage containerskip, med TEU på mellom 1.100 og 4.400 til et datterselskap av Mediterranean Shipping Company. Skipene er 25 år gamle, og MSC vil utøve tilbakekjøpsmuligheten på skipene i årets tredje kvartal.

    Netto inntjening fra salget, etter selskapet har nedbetalt gjeld, ventes å være på 40 millioner dollar. Det vil reinvesteres i nye eiendeler, som blant annet de nye 14.000 TEU-skipene.

    – Kontantstrømmene er umiddelbare, og vi tror timingen for når skipene kan chartres ut på nytt – henholdsvis i 2023 og 2024 – er veldig heldig, sier adm. direktør i SFL, Ole B. Hjertaker, og fortsetter:

    – Kjøpet av de moderne containerskipene med miljøvennlig design sammenfaller med at vi kvitter oss med eldre, og mindre effektive, fartøy. Det demonstrerer våre forpliktelser til å redusere vårt karbonavtrykk ytterliggere, i henhold til vår ESG-strategi, avslutter Hjertaker.