Kina-kollisjon vil koste over 14 millioner
Det vil ta 45 dager å reparere skadene på «Bulk Shenzhen» etter krasjen i Kina-elv tidligere denne måneden. Det koster Trøim-rederiet over 14 millioner kroner.

2020 Bulkers anslår nå at det kollisjonsinvolverte tørrlastskipet «Bulk Shenzhen» vil være ute av virksomhet i 45 dager, og at hendelsen vil koste rederiet cirka 1,6 millioner dollar, fremgår det av en børsmelding.
Det tilsvarer drøyt 14 millioner kroner.
I begynnelsen av august meddelte det Tor Olav Trøim-dominerte tørrlastrederiet at «Bulk Shenzen» hadde kollidert med et annet tørrlastfartøy, «RB Lisa», i Yangtze-elven i Kina.
Skipet var da lastet med over 100.000 tonn med jernmalm.
Ulykken ledet ikke til personskade, forurensning eller andre miljøskader, men skader i baugen på fartøyet. Reparasjonen av disse estimeres nå å ta cirka 45 dager.
Basert på skipets nedetid og de rådende markedsforholdene i fraktmarkedet anslår 2020 Bulkers at hendelsen vil koste rederiet totalt 1,6 millioner dollar.
I forbindelse med kollisjonen 2. august påpekte rederiet at det har dekkende forsikring for skrog og maskineri samt forsikring for off-hire. Sistnevnte aktiveres dersom off-hire overstiger 14 dager.
2020 Bulkers nærmer seg nå en kursoppgang på 100 prosent hittil i 2021.