Skipene som blir 350 meter lange, og får en kapasitet på 16.000 containere skal ifølge Berlingske, bygges ved det koreanske verftet Hyundai Mipo Dockyard. Til sammen vil skipene kunne flytte 1,3 millioner containere i løpet av et år.
Prisen pr. skip skal ligge på 1,1 milliard danske kroner, totalt 9 milliarder for alle åtte.
Kontrakten med verftet har en opsjon på ytterligere fire skip.
Det første skipet skal stå klart i 2024, og vil bli levert med en «dual fuel»-løsning som gjør at det kan seile både på metanol og konvensjonelt drivstoff. Fremover skal samtlige nybygg minimum være «dual fuel»-skip.
Bunkringsanleggene finnes ikke
Helt på tampen av 2018 gikk shippingkjempen ut og annonserte at de skulle være klimanøytrale innen 2050. Året etter identifiserte selskapet en rekke ulike drivstofftyper som kunne være aktuelle, uten at de ville binde seg til en bestemt teknologi.
– Vi satser nå på metanol, men det betyr ikke at vi utelukker andre typer drivstoff, kanskje blir det ammoniakk senere sier Henriette Thygesen, flåte- og strategisk markedsføringssjef i Mærsk til Berlingske.
I likhet med flere andre lavutslipps drivstofftyper til skip finnes det heller ikke noen infrastruktur for bunkring av metanol i dag.
– Det er en større utfordring å skaffe drivstoff enn det er å bygge skipene. Vi har ikke en klar plan for det ennå, men det er noe vi vil jobbe med fremover, sier Thygesen til den danske avisen.